Team Dutchsail wint Youth Foiling Gold Cup act 2

Oppermachtig met viertien overwinningen in achttien races

LIMONE- Team DutchSail - Janssen de Jong heeft in het Italiaanse Limone Act 2 van de Youth Foiling Gold Cup gewonnen.. Stuurman Cas van Dongen, main trimmer Scipio Houtman en flight controller Ismene Usman zeilden het gehele event om de bovenste plekken mee. In de finale driedaagse wist het team maar liefst viertien van de achttien wedstrijden te winnen, de overige vier wedstrijden finishte het Nederlandse team als tweede.

Foto: Marta Rovatti Studihrad / 69F Media

Ondanks dat het op papier een walk-over leek was het in de praktijk zeker niet het geval. “We waren zeker dominant als je over het hele regatta kijkt, maar dat was niet vanzelfsprekend.” aldus Van Dongen. “We hebben iedere race echt als een nieuwe race benaderd. Die aanpak en het iedere wedstrijd opnieuw voorbereiden en focussen heeft ons deze eindoverwinning opgeleverd.”

Houtman vult zijn stuurman aan: “In deze manier van racen, waarbij de start op een halve-windse koers ligt, is de start super belangrijk. Een paar centimeter bij de start kunnen echt het verschil maken tussen als eerste bij de boei aankomen of juist het hele veld over je heen zien zeilen. Een goede start is dus super belangrijk en dat hebben we deze week keer op keer geprobeerd om heel goed uit te voeren.”

Ismene Usman: ”En op de momenten dat, dat een keer niet lukte waren we in staat om te vechten. Als een team aan boord met elkaar. Dat zorgde ervoor dat die paar keer dat we niet zo’n goede start hadden we op onze boothandeling, het netjes uitvoeren van manoeuvres en gewoon tactisch heel goed te zeilen alsnog naar voren konden varen en in ieder geval als tweede eindigde. Al werd dat de laatste dagen wel lastiger, omdat het niveau van de hele vloot steeg.”

Opnieuw Van Dongen: ”Daar hebben we echt de vruchten gepakt van onze goede en intensieve voorbereiding. Ons aanvangsniveau lag hoog. Deze overwinning hebben we echt te danken aan alle betrokken partijen. We hebben het steeds over de Janssen de Jong Groep, de KNZRV en de KRZV De Maas maar we moeten ook zeker alle andere partners niet vergeten, die het gezamenlijk met zijn allen mogelijk maken dat we zoveel kunnen trainen en hier kunnen deelnemen.”

Postma trotse coach
Coach Pieter-Jan Postma is trots op zijn pupillen: “Dit zijn geweldige atleten, wat ze deze week opnieuw neer gezet hebben is heel sterk. We zijn dit project ruim een jaar geleden begonnen en als ik kijk welke ontwikkeling zij (Cas, Scipio en Ismene red.) hebben doorgemaakt als sporter maar zeker ook als mens. Petje af. They really stepped up their game, om het in goed Engels te zeggen.”

EINDKLASSEMENT YFGC - ACT 2

Team DutchSail - Janssen de Jong - NED - 122,5 points