Solozeilers strijden op Sneekermeer om Nederlandse titel

Ruim 60 zeilers aan de start

SNEEK- Op het Sneekermeer strijden ruim zestig Solozeilers komend weekeinde om de Nederlandse titel. Met meerdere kanshebbers, waaronder titelverdediger Paul Dijkstra en olympiër Pim van Vugt, spreekt de klasse-organisatie zelfs al over een titanenstrijd.

De Soloklasse heeft, ondanks dat ze al 65 jaar bestaat, een opmerkelijke groei doorgemaakt de afgelopen jaren. (Ex) Wereldkampioenen en actieve olympiërs varen tegenwoordig (ook) in de solo. Dat heeft direct effect op de toestroom van nieuwe zeilers uit andere klassen. Het organiserend comité, Koninklijke watersportvereniging Sneek kortweg KWS, heeft als vereniging in het bijzonder, veel nieuwe solozeilers mogen ontvangen en dus was de keuze van de klasse om het Nederlands Kampioenschap op het Sneekermeer te varen een makkelijke.

Tot de absolute favorieten horen regerend Nederlands Kampioen Paul Dijkstra uit Uitwellingerga. Vorig jaar was hij oppermachtig op het Veluwemeer en zal dit jaar op zijn thuiswater de titel willen prolongeren. Ook Pim van Vugt is topfavoriet. De kersverse Olympiër (6e in Tokio in de 49er klasse) heeft goede vorm getoond in Sneek tijdens de Sneeker Zeilolympiade door er te winnen. Ook de generale repetitie in Harderwijk 21 & 22 augustus j.l. werden betrekkelijk eenvoudig door hem gewonnen. Een grote groep gevaarlijke outsiders maakt de slag om het Sneekermeer een waar titanengevecht.

DU6A9244 DU6A9244
DU6A9343 DU6A9343