Dutch Waterweek voor de Poort van Almere

Met zeilwedstrijden voor kust op verschillende banen

ALMERE- Het nieuwe watersportevenement dat vanaf volgend jaar in Flevoland zal worden gehouden, krijgt als naam de Dutch Waterweek. Bedoeling is dat voor de kust van Almere Poort tijdens de Dutch Waterweek onder meer de Allianz Regatta zal worden gehouden.

Door Eric van Staten

Dit laatste internationale zeilevenement vond sinds 1985 onder verschillende namen plaats in Medemblik. De verhalen over de verhuizing deden al, zoals Watersport-TV vorige week onthulde, de ronde. Het Watersportverbond hield het op geruchten waar men niet op in wilde gaan. Bedoeling is dat komende woensdag tijdens een persconferentie op het Provinciehuis in Lelystad meer bekend wordt gemaakt over wat als het grootste watersportevenement van Nederland wordt aangekondigd.

De Dutch Waterweek moet een evenement worden waar top- en amateursport, entertainment, educatie en duurzaamheidsinitiatieven samenkomen.

Voor de zeilwedstrijden zullen banen worden uitgelegd in de driehoek IJburg- Muiden-Almere Poort.

Het schijnt de bedoeling te zijn dat tijdens de Dutch Waterweek zoveel mogelijk nationale kampioenschappen in verschillende disciplines worden gehouden. Dat gebeurde tot afgelopen weekeinde ook in Medemblik.

Voor de jaarlijkse organisatie van het watersportevenement wordt de komende vier jaar een bijdrage uit het Fonds Verstedelijking Almere beschikbaar gesteld.

Watersport-TV heeft het Watersportverbond opnieuw om een reactie gevraagd, onder meer over de nieuwe locatie, de verhuizing van de Allianz Regatta uit Medemblik etc. ’’Dat leggen we woensdag allemaal uit,’’ aldus woordvoerder Simon Keijzer.

In Medemblik laten diverse betrokkenen weten het bijzonder jammer te vinden dat de Allianz Regatta verdwijnt. Watersport-TV heeft de gemeente om een reactie gevraagd. Een woordvoerster laat weten dat de gemeente niet eerder dan dinsdag a.s. zal reageren.

Foto Watersportverbond/ Allianz Regatta

Watersportverbond_Allianz Regatta_WatersportTV Watersportverbond_Allianz Regatta_WatersportTV