Zeilende zeevaart heeft grote moeite crewleden te vinden

Uitstroom van personeel tijdens coronacrisis brengt vloot in problemen

HARLINGEN - Veel grote zeilschepen konden in de coronacrisis niet varen. Noodgedwongen gooide veel bemanningsleden het roer om en zochten een andere baan. Nu de trossen weer los kunnen, heeft de Nederlandse zeilende zeevaart de grootste moeite om bemanning te vinden.

Ook rederij Swan Expeditions uit Akkrum (Friesland) die onder andere Tallship de Wylde Swan exploiteert en nu haar vloot uitbreidt, zoekt extra personeel en loopt tegen dit probleem aan. Christophe Meijer van Swan Expeditions: ’’We staan op het punt om door te groeien met één of twee schepen en komen nu in de problemen. We zoeken nu al twee kapiteins, twee stuurmannen, twee machinisten en een kok. Dat zijn bijna allemaal zeelieden die al eerder op de zeegaande zeilvaart moeten hebben gevaren. Maar omdat de vloot grotendeels stillag hebben die echte zeebonken ander werk gezocht. Het oude spreekwoord ‘Men and ship rot in port’ heeft een grote kern van waarheid en dus vertrok men, al dan niet tijdelijk, uit de branche.”

Meijer geeft aan dat hij wel begrijpt dat deze professionals wachten totdat de branche weer 100% zeker in corona-technisch veilig vaarwater verkeerd voordat zij terugkeren naar hun echte beroep en passie. “Swan Expeditions staat met haar bijzondere vaarprogramma Masterskip met middelbare scholieren in de winter en in de zomer onze expedities in de poolgebieden bekend als één van de betere en meer gewilde werkgevers. Omdat we meerdere schepen exploiteren hebben we veel te bieden. Desalniettemin moeten we echt hard trekken aan de personeelsmarkt.”

Tallship de Wylde Swan vaart eind deze maand weer uit richting de Caraïben. Het tweede Tallship van geplande uitbreiding zal medio februari richting de poolcirkel vertrekken.

AopZ_WS_Cuba_Jamaica__18_04_2018_3539 AopZ_WS_Cuba_Jamaica__18_04_2018_3539
1AAAAE8F-022F-4BD1-B13A-EADEB491E361 1AAAAE8F-022F-4BD1-B13A-EADEB491E361