Start bouw nationaal onderzoeksschip RV Wim Wolff

Feestelijke kiellegging voor aluminium romp

HARLINGEN- Bij N. Dijkstra Metaalbewerking in Harlingen vond deze week de feestelijke kiellegging plaats van het nieuwe nationale Wadden- en Delta-onderzoeksschip, de RV Wim Wolff. Hier wordt de aluminium romp gebouwd in opdracht van Thecla Bodewes Shipyards, de hoofdaannemer. Traditie wil dat op de kielbalk een muntje ‘voor goed geluk’ gelast wordt. Onder toeziend oog van de vele genodigden werd deze handeling verricht door Bram Fey, toekomstig schipper van RV Wim Wolff.

RV Wim Wolff vervangt RV Navicula na 40 jaar trouwe dienst op de Waddenzee en in de Zeeuwse Delta. Het is een van de drie nieuwe schepen van de nationale onderzoeksvloot die wordt beheerd door National Marine Facilities (NMF) onderdeel van NWO/NIOZ, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee. Na de aanbestedingsprocedure in 2020, is begin 2021 de opdracht gegund aan Thecla Bodewes Shipyards. Directeur Thecla Bodewes: “Na een periode van intensief en constructief overleg kunnen we nu echt gaan bouwen. Om met 1 meter diepgang te kunnen varen moet bijvoorbeeld heel lichtgewicht worden gebouwd. Dit hele schip vraagt om innovatief maatwerk”.

Emissieloos varen

Volgens NIOZ projectleider Feico Hoogeveen voldoet dit schip aan de grote duurzaamheidsambities van het NIOZ. “Binnen 10 jaar willen we emissieloos varen. Het schip wordt nu gebouwd met een duurzaam dieselelektrisch power-managementsysteem. Maar er zijn al voorzieningen getroffen om het schip in de toekomst gemakkelijk aan te passen aan de nieuwste technologische inzichten en energiebronnen”.

Henk Brinkhuis, tot 1 november directeur van het NIOZ en intensief betrokken bij de realisatie van de vlootvernieuwing, haalde in zijn toespraak nog het belang van het Wadden- en Deltaonderzoek aan. ”Het schip is vernoemd naar de vooraanstaande waddenecoloog Wim Wolff. Hij heeft het Nederlandse waddenonderzoek internationaal op de kaart gezet, en zelfs geologen zoals ik enthousiast gemaakt voor het ‘modderkruipen’. Het veldwerk, dat alleen mogelijk is met dit soort onderzoeksschepen, heeft in het verleden het grote ecologische belang van het Waddengebied en de Zeeuwse Delta aangetoond, en het veldwerk blijft dat doen voor het heden en de toekomst”.


RV Wim Wolff wordt naar verwachting in medio 2023 opgeleverd.

Vervanging Nationale Onderzoeksvloot

RV Adriaen Coenen, het kleinste nieuwe schip van de nationale onderzoeksvloot, wordt momenteel gebouwd bij Next Generation Shipyards in Lauwersoog en zal medio 2022 worden opgeleverd. Het grotere wadden- en deltaschip RV Navicula wordt vervangen door RV Wim Wolff en medio 2023 door Thecla Bodewes Shipyards opgeleverd. De nieuwbouw van het oceaangaande schip RV Anna Weber–van Bosse – de voorgenomen vervanging van het vlaggenschip RV Pelagia – is in voorbereiding. De vloot bestaat uit 3 schepen en wordt beheerd door National Marine research Facilities (NMF) van NWO/NIOZ, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee.

 

Fotografie: Rudie Wiersma

unnamed-2 unnamed-2
unnamed unnamed