Bataviahaven gaat (jeugd) wedstrijdzeilsport stimuleren

Met een fonds voor organisatoren van evenementen

LELYSTAD - Het bestuur van de Stichting Bataviahaven, exploitant van de gemeentelijke haven Bataviahaven, heeft besloten in 2022 een Fonds beschikbaar te stellen voor de (jeugd)zeilsport. Verenigingen en klasse-organisaties kunnen een beroep doen op dit fonds voor het organiseren en laten plaatsvinden van zeilwedstrijden voor de jeugd vanuit de Bataviahaven. Daarbij is er een voorkeur voor evenementen die meerdaags zijn en internationale deelnemers kennen.

Het bestuur heeft hiervoor gekozen om zeilverenigingen en klasse organisaties na de twee jaren waarin veel wedstrijden moesten worden geannuleerd, een financieel steuntje in de rug te geven. Directeur Bataviahaven Joop van Diest hierover: “Het is natuurlijk nog afwachten wat 2022 ons gaat brengen als het om Corona gaat maar wij zijn positief gestemd. De achterliggende jaren hebben de gemeente Lelystad en de Bataviahaven vooral de bruine vloot gesteund door het kwijtschelden van liggelden. Voor 2022 kiezen wij als Bataviahaven voor het stimuleren van de jeugd wedstrijdzeilsport. De voorbije jaren hebben we leuke en vooral goede ervaringen opgedaan met dit soort evenementen.”

De keuze voor jeugdzeilsport past volgens Van Diest bij de stad Lelystad. “Onze stad bestaat nog maar iets meer dan 50 jaar; dan ben je jong als stad. Sinds het ontstaan liggen we aan prachtig water met heel veel mogelijkheden. Die moeten we ook als stad eerlijk gezegd meer benutten. We zijn hier gewend te pionieren en initiatieven de kans te geven. Er is veel jeugdig zeiltalent; aan de doorgroei daarvan werken wij als jonge stad aan het water graag mee”. Het past ook in de doelstellingen van Stichting Bataviahaven: ”Een van onze opdrachten is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het Bataviakwartier en aan de stad Lelystad. De haven op zich is geen doel maar een middel om een bijdrage aan die ontwikkeling te leveren. Dat hebben we eerder gedaan met onder meer de riviercruise sector. Voor 2022 kiezen we voor de jeugd wedstrijdzeilsport. Het brengt niet alleen leuke wedstrijden voor de ”deur” maar ook beweging en reuring in en rond de haven”, aldus Van Diest.

De meeste zeilers weten dat het Markermeer bij de Bataviahaven voor de deur voor uitdagende zeilomstandigheden kan zorgen. Met name de golfslag maakt het zeilen hier tot een sportieve uitdaging. De haven zelf biedt voldoende ruimte voor de boten en bootjes, de begeleidende ribs et cetera. “Natuurlijk verdelen we de beschikbare middelen zo eerlijk mogelijk over de verschillende evenementen”, vertelt Joop van Diest. “Al hangt het natuurlijk ook af van het aantal aanvragen. Ons doel is dat de jeugd wedstrijdzeilsport weer eens de kans krijgt de krachten onderling te meten. Natuurlijk zijn er voorwaarden aan verbonden. Die zijn op te vragen maar dan moet je denken aan ondermeer de ervaringen en kwaliteit van de organisatoren, de deelname van internationale zeilers en de zichtbaarheid van het evenement in de zeilwereld.”

Organisatoren van zeilwedstrijden kunnen zich melden bij de Bataviahaven, email: directie@bataviahaven.nu (http://directie@bataviahaven.nu) of tijdens kantooruren telefonisch 0320-841077.

F3B5AE3E-94C9-4FDD-A9F0-346F30BEE49D F3B5AE3E-94C9-4FDD-A9F0-346F30BEE49D
1230CDFC-58E6-414B-9655-3A8D6481ED40 1230CDFC-58E6-414B-9655-3A8D6481ED40