Franse zeiler overleden tijdens Atlantic Rally for Cruisers (ARC)

Drama aan boord van X-Yachts ‘Agecanonix’

LAS PALMAS- De 73- jarige Max Delannoy, een van de drie bemanningsleden van het jacht Agecanonix, is in de nacht van 26 op 27 november tijdens de Atlantic Rally for Cruisers om het leven gekomen. De volledige omstandigheden van het incident zijn nog niet bekend. Het slachtoffer zou mogelijk bij een gijp zijn geraakt door de giek.

De 36e Atlantic Rally for Cruisers (ARC), georganiseerd door de World Cruising Club, begon op 21 november aan zijn oceaanoversteek van Las Palmas de Gran Canaria naar het Caribische eiland Saint Lucia.
De drie Fransen zeilden met Agecanonix, een X-Yachts X4.3, als onderdeel van de ARC IRC Racing Division, en hadden gekozen voor een koers ver ten noorden van de loxodroom naar Saint Lucia, met als doel de lichte winden te vermijden die de zuidelijke route dicht bij Kaapverdië beïnvloeden.

Rond middernacht 26-27 november werd vanaf de Agecanonix een MAYDAY-oproep gedaan met het verzoek om een medische evacuatie. Het gewonde bemanningslid Max Delannoy werd echter dood verklaard voordat hulp van buitenaf kon worden verleend.

Tijdens de reddingsoperatie, waarbij een cruiseschip werd ingezet, waaide het windkracht 8 met golven van 4 tot 5 meter hoogte. Het dodelijk slachtoffer is met ondermeer een ander gewond bemanningslid van boord gehaald en met het cruiseschip naar Funchai op Madeira gebracht. Het zeiljacht is achtergelaten en wordt via een YB tracker aan boord gevolgd.

59A5A198-D4D0-4A36-9C3D-953CCEF5E59C 59A5A198-D4D0-4A36-9C3D-953CCEF5E59C