Q&R webinar over Dag van het wedstrijdzeilen

Noordzee Club geeft doorkijk op seizoen 2022

SCHEVENINGEN- De Noordzee Club organiseert dinsdagavond 7 december een Q&A webinar over de Dag van het Wedstrijdzeilen. Deze dag stond gepland op zaterdag 20 november j.l. maar kon toen geen doorgang vinden. Het doel van de Dag van het Wedstrijdzeilen is om zeilers en organisaties te informeren over de ontwikkelingen binnen de zeilwedstrijdsport op nationaal en internationaal niveau.

Alle informatie die tijdens deze dag gedeeld en besproken ging worden, staat nu gebundeld op de website van de Noordzee Club. Denk aan een terugblik op 2021, de planning voor de verbondsbezemcompetitie van 2022 en de internationale kampioenschappen. Daarnaast is ook alle informatie uit de congressen van World Sailing, ORC en IRC hier gebundeld.

Nieuwtjes top 5
Hieronder een top 5 van de veranderingen voor 2022:
1. Bij categorie 4 races zijn papieren kaarten niet meer verplicht als er twee onafhankelijk van elkaar opererende digitale plotters aan boord zijn.
2. Een zwaarweerfok in plaats van een stormfok volstaat bij een categorie 3 wedstrijd. Maar bij een offshore race in die categorie tijdens een kampioenschap is nu wél een reddingsvlot verplicht.
3. Ook voor categorie 3 is vanaf 1 januari 2022 de 2-jaarlijkse kielinspectie vereist.
4. Bij ORC-jachten kan een werkelijk bemanningsgewicht opgegeven worden – natuurlijk wel met een begrenzing.
5. Bij IRC zijn de regels weer aangehaald na een jaar experimenteren met het toestaan van de stuurautomaat en/of windvaanstuurinrichting in verband met bemanningsproblemen. Alleen als de NoR dit zegt, mag die gebruikt worden.

Behalve deze top 5 is er nog veel meer nieuws. Daarom organiseert de Noordzee Club dinsdagavond 7 december om 20.30 uur een Q&A-webinar waarin alle informatie van de Dag van het Wedstrijdzeilen besproken kan worden. Het wordt een interactief webinar waarin met elkaar van gedachten gewisseld wordt over alle zaken omtrent het wedstrijdvaren in kajuitjachten op zee en open water.

Aanmelden voor het Q&A-webinar kan via deze link Noordzee Club (http://noordzeeclub.nl/diversen/documenten-dvhwz-2021/). Eventuele vragen kunnen al gesteld worden op het aanmeldformulier.

Over de Noordzee Club
Al bijna 75 jaar is de Noordzee Club dé vereniging die het wedstrijdzeilen op zee en open water bevordert. Voor de ORC, IRC en Doublehanded zeilers is de Noordzee Club klasse-organisatie én kenniscentrum. Met ruim 450 leden en (internationale) organisaties maakt De Noordzee Club zich sterk voor leuke, eerlijke en veilige wedstrijden met zoveel mogelijk deelnemers.
Voor alle informatie en meer kijk op Noordzeeclub.nl (http://noordzeeclub.nl)

28358D7C-14B0-4C91-B50E-171A8968C7E3 28358D7C-14B0-4C91-B50E-171A8968C7E3