Bijna 4000 reacties internetconsultatie Verzegeling Toiletwater Pleziervaart

DEN HAAG - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een samenvatting gepubliceerd van de reacties van de internetconsultatie Verzegeling Toiletwater Pleziervaart. In totaal zijn 3989 reacties ontvangen en geanalyseerd. Het ministerie zal op een later moment inhoudelijk reageren.

Voor de samenvatting klik HIER! (https://www.internetconsultatie.nl/wijziging_bal_verzegeling_toiletwater_pleziervaart/berichten).

Sinds 2009 mogen booteigenaren geen toiletwater meer lozen op het oppervlaktewater. Handhaving is lastig en daarom is in 2019 in de Tweede Kamer een motie aangenomen om de afvoerkraan van de spoeltoiletten te verzegelen.

Op dit moment werkt het Ministerie van I&W de uitvoering van deze verzegeling uit, maar lijkt nog altijd voorbij te gaan aan de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de eigen voorstellen. Zo is het de bedoeling dat de vuilwatertanks worden leeggepompt bij speciale uitpompstations. De praktijk leert dat daar op dit moment te weinig van zijn. Op havens die ze wel hebben staan de stations vaak op lastig bereikbare plekken en werken niet naar behoren. Het Ministerie stelt daarnaast voor om aan boord van  pleziervaartuigen zuiveringsinstallaties te plaatsen, maar die zijn nog in ontwikkeling en niet te koop.

Overgangstermijn

Aangezien beide oplossingen voor het toiletwater lozing probleem nog niet voldoen, pleit het Watersportverbond voor een overgangstermijn van minimaal vijf jaar om de infrastructuur van vuilwater uitpompstations op orde te krijgen. Daarnaast moeten er betaalbare kleine zuiveringsinstallaties verkrijgbaar zijn voor booteigenaren.

Een speciale klankgroep bestaande uit vertegenwoordigers van diverse watersportorganisaties, waaronder het Watersportverbond, de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club (KNMC), de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers en het Verbond Nederlandse Motorbootsport (VNM), maakt zich niet alleen zorgen over de uitvoerbaarheid van het besluit. Het voorziet dat het de pleziervaart op hoge kosten jaagt.

In de samenvatting van reacties worden de standpunten toegelicht.

Fotografie Watersport-TV.nl

AFE8C97E-D08F-4B85-9EDF-D1353DC4793E AFE8C97E-D08F-4B85-9EDF-D1353DC4793E