Is deze vliegende elektrische boot de redding voor Venetië?

Golven van speedboten veroorzaken onherstelbare schade aan iconische gebouwen

VENETIE- Rond 1950 kwamen door gas aangedreven motorboten naar Venetië, waardoor de snelheid en efficiëntie van het vervoer over water toenam. Maar ze veroorzaakten ook het probleem dat bij de Venetianen bekend staat als Moto Ondoso. De golven die de boten veroorzaakte zorgde voor onherstelbare schade aan de iconische gebouwen.

De 800 jaar oude gebouwen zijn gebouwd op houten pijlers die niet bestand zijn tegen de deining die wordt veroorzaakt door de vloot van diesel aangedreven speedboten in de stad.
De golven worden als zo’n probleem beschouwd dat gondeliers en activisten herhaaldelijk hebben gedemonstreerd tegen de speedboten door de waterwegen van de stad te blokkeren.
De Zweedse Candela, die door de media wordt bejubeld als de ’redder van Venetië’, is een geheel nieuw soort vaartuig dat de hoop biedt het unieke culturele erfgoed van de stad van de ondergang te redden - en het vervoer nog beter en sneller te maken.

Groot bereik
De Candela C-7 vliegt op computergestuurde draagvleugels en is het eerste elektrische vaartuig met een groot bereik en hoge snelheid. Door boven de golven te vliegen, heeft het 80% minder energie nodig dan conventionele motorboten. De stille Candela C-7, die een zog van minder dan 5 cm veroorzaakt, kan met een snelheid tot 30 knopen (55 km/u) in stadswateren vliegen zonder schade te veroorzaken aan gebouwen, grachten of andere boten, zoals gondels.

Dankzij een recente investering van 24 miljoen euro van Europa’s belangrijkste investeringsmaatschappij EQT Ventures, zal Candela zijn draagvleugelboottechnologie nu opschalen naar verschillende commerciële schepen. De onderneming ontwikkelt voor de stad Stockholm de pendelboot Candela P-30 voor 30 passagiers, een vaartuig dat sterk lijkt op de vaporetto’s (waterbussen) die momenteel door de Venetianen worden gebruikt.


Watertaxi

Tegelijkertijd werkt Candela aan de Candela P-12, een 12-persoons watertaxi die lijkt op de klassieke Venetiaanse taxiboten. Het verschil is dat de P-12 geen zog creëert en aanzienlijk minder vermogen verbruikt bij hoge snelheden: slechts ongeveer 30 kW, of 40 paardenkracht, bij een snelheid van 20 knopen. Traditionele taxiboten zijn vaak uitgerust met dieselmotoren van 250 tot 300 pk.
’’De Candela P-12 zou de perfecte shuttleboot zijn om van de luchthaven Marco Polo naar de stad te varen. Dit specifieke deel van het water is ook vrij ruw, met kriskras golven die ongemak kunnen veroorzaken. Vliegen boven het wateroppervlak zou een veel betere ervaring voor de passagiers betekenen’’, zegt Gustav Hasselskog.

 

Candela C-7_33 Candela C-7_33
Candela C-7_42 Candela C-7_42