Perfecte omstandigheden bij Goofies zeilwedstrijd

Laatste race van dit winterseizoen

De Goofies zeilwedstrijd van maart  werd geplaagd door gebrek aan wind. Afgelopen zaterdag ,bij de laatste wedstrijd van het Goofies winter wedstrijd  seizoen, waren de omstandigheden perfect voor een mooie wedstrijdzeildag:  Droog, een forse wind en ijskoud. Het blijven tenslotte winter wedstrijden. Ook slaagden de Goofen er in om een baan op te geven met maximaal verschillende koersen.  Kortom een perfecte afsluiting.

Afgelopen zaterdag was het ook de laatste keer dat een deel  van Goofies organisatoren als zodanig optraden. Hans en Lida Buijtink hebben een camper gekocht en gaan daarmee in het winter seizoen de zon opzoeken. Als zeilers een camper kopen is dat vaak het einde van hun zeil carrière.

Hans, de banen planner, opper-spreekstalmeester en “burgemeester”  heeft dat werk nu 20 jaar gedaan en is straks in de winter niet langer beschikbaar. Lida, het wonder van de start- en finish auto en Tico van der Vaart, de virtuoos op de Starttoeter en met de finishlijsten,  deden dat werk wat korten maar gaan ook stoppen. Kortom tijd voor een nieuwe startploeg en een nieuwe spreekstalmeester.

Het verloop van het seizoen.

Het afgelopen seizoen stond voor een deel nog in het teken van de corona epidemie. Oplossingen zoals digitale communicatie zorgden er voor dat binnen de geldende regels van de 7 wedstrijden er uiteindelijk 6 konden doorgaan. Daarvan kon er één niet worden uitgezeild door gebrek aan wind. In totaal zijn er dus 5 uitslagen voor het eind klassement. Er is geen aftrekbare wedstrijd. Die hebben de Corona en de wind al opgebruikt.

Einduitslag .

De winnaars  van einduitslag en Goofies kampioen in hun klasse voor het winter seizoen 2021-2022 zijn geworden:

In ORC A  Karel Verhulst met de BEL 7111 RAQUERO;

In IRC A  Luc Feremans met de BEL 4343 ANTILOPE;

In ORC B Menno Vercouteren  met de NED 7726 INTENSE 4;

In IRC B  Laurent Vercammen met de NED 7104 WHITE RABBIT ;

In Ongemeten A Mark van Driel met de NED 9153 FAMOUSGULL 2;

In Ongemeten B Bicker Caarten met de NED 1204 HYGIEA;

Prijsuitreiking

Gelukkig waren de beperkingen voor het samenkomen in groepen opgeheven, zodat er in de jachtclub van Colijnsplaat weer een geanimeerde “aftersails” en prijsuitreiking kon worden gehouden.

Bij  die prijsuitreiking werden de winnaars van de overall uitslag in de verschillende klassen verrast met een waardevol kunstvoorwerp in gips: “Kitschi de prijskabouter”. Daarna was er nog een geanimeerd aftersails waarin zeilers elkaar uitlegden hoe ze volgend seizoen nog beter gaan varen en hoger op de uitslag lijst gaan komen.

De geschiedenis

De oorsprong van de wedstrijden ligt in 1984 toen er op de Oosterschelde voor Colijnsplaat een zeilrace werd gehouden tussen twee zeilers die beiden Goof (Govert) heetten. Na een aanpassing van hun oorspronkelijk gelijke boten, van het type Piewiet 1050, wilde ze zien welke boot nu sneller was. Ze spraken af dit te toetsen tijdens wedstrijden op elke eerste zaterdag van de wintermaanden. Tijdens de wedstijden van november 1984 deden er naast de beide Goofen nog twee andere zeilers mee, maar al gauw gingen er meer zeilers meedoen en kregen de Goofies wedstrijden (“de Goofies”)  een vaste plaats op de –winter– wedstrijd kalender. Inmiddels varen de beide oer Goofen niet meer en worden de wedstrijden georganiseerd door ander ’Goofen.’

Fotografie: Luc Lamproye en Pierre Mermans

De volgende Goofies wedstrijden staan gepland voor 1 oktober 2022