25ste Elfstedentocht per boot

Inschrijving is geopend

LEEUWARDEN- In een week met de boot langs alle elf Friese steden is een mooie manier om de waterrijke provincie Fryslân te ontdekken. Dat kun je op eigen gelegenheid doen, maar samen met vele anderen is zo’n vaartocht misschien wel veel gezelliger. Dit jaar hoopt de commissie Friesche Elfstedentocht te water de tocht voor de 25ste keer te kunnen organiseren. De inschrijving is geopend!

Van 25 tot en met 30 juli kunt u met honderden andere watersporters in een grote slinger langs de Friese elf steden varen. Meedoen kan in een motorboot, zeilboot, sloep, kano, supplank of surfplank. Natuurlijk mag dat ook een gehuurd vaartuig zijn. Overnachten gebeurt in Leeuwarden, IJlst, Stavoren, Bolsward, Franeker en Dokkum. In alle overnachtingssteden zijn aanlegplaatsen geregeld en mag iedereen die niet aan boord kan overnachten een tent opzetten. In alle steden zijn genoeg gelegenheden waar u kunt eten, mocht u zelf na een inspannende dag geen zin meer hebben in koken. Overdag kunnen kanoërs, suppers en surfers hun bagage laten vervoeren in het busje van de organisatie. Natuurlijk draaien bruggen en sluizen vlot, omdat met brug- en sluiswachters een snelle doorvaart is afgesproken.

Nieuw en vertrouwd

“In 2020 zou de jubileumeditie eigenlijk gevaren worden,” begint kersverse commissievoorzitter Peter Verhoeven. “Helaas, Covid-19 gooide roet in het eten en de tocht kon in 2020 niet doorgaan. Voor onze toen al ernstig zieke voorzitster Lia Kolk-Hoeben was dat wel heel erg zuur. Zij had uitgekeken naar deze bijzondere editie en had hem graag mee willen maken. Tot ons grote verdriet overleed Lia Kolk vorig jaar april. Ze had alles wel goed achtergelaten. De commissie was uitgebreid met nieuwe mensen en KWV Frisia uit Grou had ze al benaderd als medeorganisator van de tocht. Lia was niet alleen voorzitster van de commissie Friesche Elfstedenweek te water, zij gaf ook leiding aan de Waterportvereniging de Meeuwen. Straks varen de boten nog steeds over dezelfde vaarten, kanalen en meren langs alle elf steden, maar Watersportvereniging de Meeuwen is gefuseerd met KWV Frisia en de nieuwe club mensen moet deze bijzondere editie zonder Lia Kolk zien te organiseren.”

Al 75 jaar

In 1946 vond de eerste Elfstedenweek plaats. Na vijf jaar oorlog hadden mensen behoefte aan iets positiefs. Die gedachte leefde bij veel mensen in die tijd. De Commissaris der Koningin, Mr. H. P. Linthorst Homan, gaf het startschot. Ruim 600 boten deden mee aan deze eerste tocht. Een 15 kilometer lange stoet zeilboten, motorboten en kano’s verliet startstad Leeuwarden. Tweehonderd boten kwamen van buiten Friesland. De oudste bemanning was uit Lemmer, de stuurman was 71, de fokkenist 80 lentes.

Een traditie was geboren. Eens in de drie tot vijf jaar is de tocht georganiseerd en iedere editie werd geopend door de Commissaris van de Koning(in). Ook op 25 juli dit jaar geeft de huidige Friese CdK Arno Brok het startschot aan boord van het Statenjacht van de provincie Fryslân. “Vanaf zaterdag 23 juli kunnen deelnemers een ligplaats zoeken in de Prinsentuin in Leeuwarden,” vertelt Peter Verhoeven. “Tot en met zondagavond kunnen deelnemers zich melden bij de commissie die daarvoor klaar zit in café-restaurant De Koperen Tuin. Je ligt dan met je boot naast het oude stadscentrum, een prachtige plek van waaruit je de hoofdstad van Fryslân kunt gaan verkennen.”

Warm hart

Alle burgemeesters van de gemeenten waar de schepen doorheen varen dragen de tocht een warm hart toe. Zij hebben allen zitting genomen in het Comité van aanbeveling samen met de Commissaris van de Koning én ervaren tochtvaarders André van Duin en Janny van der Heijden. Op Elfstedenweek.nl kun je meer informatie vinden, waaronder het inschrijvingsformulier.

In Dokkum komt de parlevinker langszij In Dokkum komt de parlevinker langszij
F35D481F-1B67-4E84-AA2E-7A55149EB8D0 F35D481F-1B67-4E84-AA2E-7A55149EB8D0