Kitefoil Cup Holland is back

Eerste stop op zaterdag 7 mei in Lelystad

LELYSTAD- Het Markermeer ter hoogte van de Hoekipa dijk in Lelystad is zaterdag 7 mei het decor voor de eerste stop van de Kitefoil Cup Holland. In de Kitefoil Cup nemen zowel aspirant olympiërs als beginners het tegen elkaar op in een kort, snel en spectaculaire format.

Sander de Kok, een van de grondleggers van de Kitefoil Cup Holland, is verheugd dat er weer een tour op de kalender staat voor dit seizoen. We zijn in 2016 ooit met een stelletje fanatiekelingen begonnen. Heel simpel: gewoon wedstrijdjes varen om een paar dobberende vlaggenstokken. Zonder startschip of wedstrijdleiding maar gewoon met een mededelingen bord op de kant en starten op de klok. De eerste keer met 14 riders, geloof ik. Inmiddels hebben we wedstrijden gehad met zo’n 50 tot 60 riders aan de start, hebben we een uitstekende wedstrijdleiding en zelfs een gold en silver fleet. Maar het principe is nog steeds hetzelfde: de Kitefoil Cup Holland is een toegankelijk evenement. Een evenement waarbij iedereen op zijn niveau een plek wordt geboden. Of dat nu is om het kitefoil racen te ontdekken of om echt te trainen en zich te meten met de vaderlandse top.”

Ideale plek
Casper Bouman, vanuit het Watersportverbond twee jaar geleden aangesteld als coach voor deze nieuwe olympische discipline, vult De Kok aan. “Je moet de Kitefoil Cup Holland echt zien als de ideale plek om in aanraking te komen met het kitefoilen in wedstrijdverband. Al onze rijders uit de nationale selectie zijn de afgelopen jaren begonnen op de Kitefoil Cup Holland.  Zonder breedtesport geen topsport. Daarom zullen we ook met een groot deel van de nationale selectie van Team Allianz aanwezig zijn. Enerzijds om mee te strijden om de winst, maar zeker ook om onze kennis te delen. Het is simpel als iedereen in Nederland beter wordt, gaat het gehele niveau omhoog en zullen we nog beter de aansluiting vinden met toppers uit het buitenland.”

Foilsport op binnenwater
Roel Swijnenburg, wedstrijdleider bij de Kitefoil Cup Holland: “We hebben in Lelystad een prachtige locatie gevonden die de foilsport graag een thuis geeft op binnenwater in Nederland. We hebben hier zometeen achtereenvolgens de eerste stop van de Kitefoil Cup Holland en daarna de Allianz Regatta tijdens de Dutch Water Week. Een mooiere start van het seizoen is er denk ik niet.”

Kitefoil Cup Holland 2022
Naast de eerste stop in Lelystad, staan er nog een drietal, wellicht zelfs vier, stops gepland voor de 2022 editie van de Kitefoil Cup Holland. De organisatie verwacht deze data en locaties op korte termijn ook bekend te maken.

Wanneer:        Zaterdag 7 mei 2022
Locatie:           Hoekipda dijk, Lelystad