Great Circle zeilt van de Galapagos naar Marquesas

MARQUESAS- Watersport-TV vloggers Marijke en Mark zijn met gelegenheidscrewlid Thomas met de Great Circle van de Galapagos overgestoken naar Marquesas. De volgende stop tijdens de GLYWO 500, een zeilrally rond de wereld.

’’In mijlen was het tenminste 3028 mijl of meer dan 5600 kilometer niets dan oceaan. Dat is de hoeveelheid water die je moet oversteken om in de Marquesas te komen. Genoeg slaap is het sleutelwoord op een reis als deze, vooral voor de kapitein,’’ aldus Mark die van de oversteek weer een prachtige reportage heeft gemaakt.

Hun nieuwe boot, een Outremer 55, maakt de oversteek niet alleen comfortabel, maar zorgt ook dat ze ondanks dat ze de laatste dagen gebrek aan wind hebben, de 3100 mijl in 13 dagen afleggen. En daar is de Great Circle bemanning best trots op.

Sinds de start van Watersport-TV, nu zes jaar geleden, volgen we Marijke en Mark. Aanvankelijk zeilden ze met een Lagoon catamaran, maar speciaal voor deze rally rond de wereld hebben ze een Outremer 55 aangeschaft.

Met de vlogs geven Marijke en Mark een uniek kijkje in hun avontuurlijke leven, maar kun je ook genieten van de mooiste droombestemmingen.

Een vloot van 32 boten met meer dan 100 bemanningsleden van 13 nationaliteiten, plus 2 honden, doet aan de Grand Large Yachting World Odyssey 500 mee. Dit drie jaar durend avontuur rond de wereld wordt georganiseerd door de zeilgroep Grand Large Yachting en de beroemde zeiler Jimmy Cornell - initiatiefnemer van het evenement - en herdenkt de 500e verjaardag van de eerste reis rond de wereld door Ferdinand Magellan en Juan Sebastian Elcano.

2 routes

Om zeilers van verschillende niveaus in staat te stellen deel te nemen, hebben Jimmy en het Grand Large Yachting team de route zorgvuldig ontworpen met 2 routes : Een tropische route die de traditionele passaat/oostelijke winden door het Panama kanaal volgt, en een zuidelijke route die meer trouw is aan de originele reis via Patagonia. Deze twee routes zullen elkaar ontmoeten in Tahiti, van waaruit de hele vloot de rest van de rally samen zal varen.

Doel

De GLY World Odyssey is een zeilevenement rond de wereld met als doel de gevolgen van klimaatverandering onder de aandacht te brengen door een aantal van de meest bedreigde eilandgemeenschappen aan te doen. Dit mondiale zeilevenement zal ook proberen de effecten van klimaatverandering op de Arctische ijskap, het Groot Barrièrerif en de Galapagoseilanden, die allemaal op de Odyssey-route liggen, onder de aandacht te brengen.

Via Watersport-TV kun je deze reis volgen. Naast het zeilen is Mark voortdurend bezig met het filmen voor de vlogs die een bijzonder inkijkje geven in het leven aan boord en wat ze allemaal beleven.

35EEA698-7D5F-41AE-A8B9-A4DDD50DFCBB 35EEA698-7D5F-41AE-A8B9-A4DDD50DFCBB