Friesland maakt zich op voor SKS-Kampioenschap Skûtsjesilen 2022

GROU- Schippers en bemanningen maken zich op voor het SKS-Kampioenschap Skûtsjesilen 2022. De start van het kampioenschap is op 30 juli traditiegetrouw op de Pikmar bij Grou. Op 12 augustus is de slotwedstrijd op de Snitser Mar en is bekend welke schipper zich kampioen 2022 mag noemen. De felbegeerde hoofdprijs, het Sulveren Skûtsje, is sinds 2019 in bezit van schipper Douwe Azn Visser van Grou.

De veertien schippers en bemanningen zijn al geruime tijd volop aan het trainen. Zodra de vorst is verdwenen, gaan ze de Friese meren op om zich voor te bereiden op het kampioenschap. Ze zien er dit jaar extra naar uit om het tegen elkaar op te nemen. Er zijn in het voorseizoen diverse door de SKS georganiseerde wedstrijden gehouden. De laatste van die reeks was de (twee jaar uitgestelde) Jubileumwedstrijd op zaterdag 2 juli op de Langwarder Wielen bij Langweer. De winnaar van de Jubileumbokaal werd schipper Rinus de Jong van Joure.

Formule 2020

Het kampioenschap kon twee jaar achtereen niet worden gezeild vanwege de coronamaatregelen. In de tussentijd hebben de schippers en eigenaren niet stilgezeten. Er is van de gelegenheid gebruik gemaakt om onder meer groot onderhoud aan de skûtsjes te plegen en er zijn aanpassingen gedaan. De skûtsjes zeilen dit jaar voor het eerst onder de Formule 2020 die twee jaar geleden is aangenomen.

Vuurdoop

Voor schippers Harmen Brouwer (Langweer) en Klaas van der Meulen (Woudsend) is deelname aan het kampioenschap hun vuurdoop. De andere schippers die dit jaar aan de competitie meedoen zijn: Douwe Azn Visser (Grou), Albert Jzn Visser (Lemmer), Gerhard Pietersma (Earnewâld), Auke de Groot (Stavoren), Jeroen Pietersma (Drachten), Klaas Westerdijk (d’ Halve Maen), Sytze Brouwer (Heerenveen), Willem Zwaga (Leeuwarden), Rinus de Jong (Joure), Pieter Ezn Meeter (Akkrum), Johannes Hzn Meeter (Huizum) en Jappie Dzn Visser (Sneek). Dit jaar wordt een oude traditie in ere hersteld: de oranje wimpel. De leider in het klassement mag deze aan de opsteker voeren. Zo is van veraf te zien wie de lijst aanvoert.

Fans en liefhebbers

Het SKS-Kampioenschap Skûtsjesilen brengt jaarlijks duizenden fans van de skûtsjes en liefhebbers van de oude platbodems op de been. Het skûtsjesilen is op de wal goed te volgen in de plaatsen waar wordt gezeild. Het publiek wordt ontvangen door de lokale wedstrijdcommissies die aan de SKS zijn verbonden. De wedstrijdcommissies verzorgen na afloop ook de prijsuitreiking. De feesten in de plaatsen waar de skûtsjevloot aanmeert, worden verzorgd door de lokale horeca en verenigingen.

Ook vanaf het water is de wedstrijd te volgen. Toeschouwers die met een eigen boot komen, kunnen rond het wedstrijdveld achter de rode boeien ankeren. Stewards zullen, indien noodzakelijk, publiek daarvoor aanwijzingen geven. De mensen die met een eigen schip naar het skûtsjesilen komen, kunnen de vereniging steunen door de SKS-wimpel (12,50 euro) te kopen.

Media

Alle elf wedstrijden zijn live te volgen op radio, televisie en online bij onze mediapartners. Omrop Fryslân doet dagelijks live-verslag vanaf het water en zendt het skûtsjesilen uit op radio (92.2 FM), televisie en via een livestream.
Omroep MAX volgt eveneens veertien dagen lang het skûtsjesilen en brengt dagelijks op NPO 1 om 17.30 uur het Skûtsje Journaal. In dit 25 minuten durende programma wordt onder meer verslag gedaan van de wedstrijd. Ook zijn er reportages uit de vloot en uit de plaatsen waar wordt gezeild.
De wedstrijd is ook van start tot finish online te volgen via Track & Trace. Hiervoor kunnen kijkers zich abonneren op het YouTube-kanaal. Het mediateam van de SKS maakt filmpjes, foto’s en verslagen die worden gepubliceerd op Facebook, Twitter en Instagram en in de Skûtsje App.

Sponsors

De SKS is verheugd met de sponsors die zich aan de vereniging hebben verbonden. We zijn grutsk op onze hoofdsponsors Friese Rabobanken, Bouwgroep Dijkstra Draisma en FB Oranjewoud, die we vorig jaar hebben verwelkomd. Afgelopen weekeinde heeft logistiek dienstverlener Fritom Group uit Bolsward zich voor drie jaar aan de vereniging verbonden als co-sponsor. Overige co-sponsors die de SKS al jaren steunen zijn Heineken, Van der Let & Partners, ABD Renault en Omroep Max.

Traditie sinds 1945

In 1945 werden er voor het eerst door skûtsjeschippers onderling wedstrijden gezeild. De schippers verdienden indertijd de kost met het vervoeren van vracht onder zeil op de smalle en ondiepe wateren in Noord-Nederland. Een aantal wedstrijden wordt nog steeds gezeild op de smalle wateren zoals bij Earnewâld en De Veenhoop.

Zomerdag was wedstrijdzeilen een manier voor de beroepsschippers om wat extra geld te verdienen. Vrouw, kinderen en huisraad werden op de wal gezet, zodat de schippers mee konden doen in de strijd om het prijzengeld. Het eerste officiële kampioenschap skûtsjesilen was op de Langwarder Wielen bij Langweer.

Immaterieel Erfgoed

Het skûtsjesilen is in 2021 bijgeschreven op de Inventarislijst Immaterieel Erfgoed Nederland. Schippers en bemanningsleden houden samen met vrijwilligers de voor Friesland belangrijke traditie in stand. Al jaren wordt het skûtsjesilen tijdens de eerste twee weken van de noordelijke bouwvakvakantie gehouden.

De agenda van het SKS kampioenschap 2022

Zaterdag 30 juli Grou

Maandag 1 augustus De Veenhoop

Dinsdag 2 augustus Earnewâld