Zeilers hebben zin in de Sneekweek

85e editie van start

De 85e Sneekweek staat op punt van beginnen. Op het starteiland in het Sneekermeer was het vrijdagmiddag al gezellig druk met deelnemers die bezig waren met het optuigen van hun boten. Watersport-TV maakte een rondje starteiland om sfeer te proeven en te spreken met zeilers die vooral zin hebben om na de lange Corona onderbreking weer de Sneekweek te varen.

Ruim 200 jaar geleden begon het toonaangevende zeilevent met de zogenaamde Hardzeildag. Inmiddels is het uitgegroeid tot een 6-daags zeilevenement met deelnemers uit binnen- en buitenland. Bijna 600 zeilboten verdeeld over 30 klassen zullen aan de start verschijnen.

Hiermee ligt het deelnemersaantal in de lijn met voorgaande edities. Na twee jaar pauze zijn wij dan ook zeer tevreden met deelname aan de 85e editie van de sneekweek.
Nieuw deze editie is de zogenaamde ‘2e baan’. Deze wordt met medewerking van de Provincie Fryslân tijdelijk gesitueerd op een gedeelte van de hardvaarbaan voor het Paviljoen. Van dinsdag tot en met donderdag worden hier aangepaste wedstrijden gevaren door Optimisten en de teams van het G-zeilen (deelnemers met verstandelijke beperking). Ook zijn na ruim 30 jaar afwezigheid de windsurfers weer van de partij! Zo’n 20 windsurfers zeilen van dinsdag tot en met donderdag op de ‘2e baan’. Op Hardzeildag varen de windsurfers eenmalig ook op de ‘grote’ Sneekweekbaan.

Zeilklassen

In totaal verschijnen er 30 verschillende zeilklassen aan de start. Grootste klassen zijn dit jaar de Flits, Schakel, Olympiajol, Valk, Solo, 16m2 en Pampus. Traditioneel zijn deze klassen goed vertegenwoordigd tijdens de Sneekweek. Op woensdag 10 augustus starten ook de Friese jachten en Boeiers  mee.