WK zeilen start over een jaar in Scheveningen

Over precies een jaar beginnen in Den Haag de 2023 Allianz Sailing World Championships. Nooit eerder is dit mondiale kampioenschap in Nederland gehouden. ‘Alles wijst erop dat we afstevenen op een nieuw hoogtepunt in de historie van het Nederlandse wedstrijdzeilen”, aldus toernooidirecteur Dorian van Rijsselberghe.

Den Haag verwelkomt volgend jaar in de zomer 1.400 topzeilers uit meer dan negentig landen, die van 10 tot en met 20 augustus in de tien Olympische klassen om de wereldtitels strijden. Een mega-operatie, zowel op de wal als op de 7 wedstrijdbanen op zee en 1 parazeil baan op de Braassemermeer. Deze wereldkampioenschappen zijn bovendien het belangrijkste kwalificatiemoment voor de Olympische Spelen, die een jaar later in Parijs worden gehouden.

Spektakel

“Met Scheveningen hebben we een locatie die garant staat voor spektakel”, meent Dorian van Rijsselberghe. ‘Van de deelnemers in alle klassen wordt straks het uiterste gevraagd. De Noordzee heeft zich al vaker bewezen als serieuze test voor zeilers.”

Het is de zesde keer dat deze wereldkampioenschappen, die elke vier jaar plaatsvinden, in hun huidige vorm worden gehouden. Nederland was tijdens de laatste editie in Aarhus, Denemarken het meest succesvolle land. En met acht gouden, zes zilveren en twee bronzen medailles het succesvolste land in deze WK-historie.

Den Haag manifesteert zich al jaren als mondiale zeilstad. Dit jaar werd ook al het jeugdwereldkampioenschap zeilen gehouden en in de zomer van 2023 doet ook The Ocean Race Den Haag weer aan. “Den Haag is dé sportstad aan zee. Daarom zijn we trots om, na andere grote sportevenementen zoals de North Sea Regatta, de Volvo Ocean Race en het WK Jeugdzeilen gaststad te mogen zijn van het WK zeilen”, aldus burgemeester Jan van Zanen.

Parazeilers

Bij de Allianz Sailing World Championships in Den Haag komen ook de parazeilers weer in actie na enige jaren van afwezigheid. “Door Para World Sailing-wedstrijden in het programma op te nemen, laten we zien dat we het hoogste belang geven aan diversiteit binnen onze sport”, aldus David Graham van World Sailing.

Arno van Gerven, directeur van het Watersportverbond benadrukt het belang van eigen topsportevenementen naast alle activiteiten die de bond ook organiseert voor de amateursport. “Dit wereldkampioenschap is het belangrijkste evenement in de zeilsport op de Olympische Spelen na. Alle grote namen van de wereld komen naar Den Haag om met elkaar te strijden op zee voor de kust van Scheveningen. Zo een evenement is een enorm promotie van de wedstrijdzeilsport. En samen met vele vrijwilligers van een aantal wedstrijd zeilende watersportverenigingen gaan we een geweldig evenement neerzetten.”

Bij de organisatie van het WK werken World Sailing, het Watersportverbond, de gemeente Den Haag en TIG Sports nauw samen en hebben de ambitie om van deze wereldkampioenschappen zowel voor deelnemer als voor fans thuis de strijd op zee zichtbaar te maken. Door de beste fysieke maar ook virtuele ervaring neer te zetten. Daarnaast gaan deze kampioenschappen ook gepaard met een groot aantal side-events, waarvan sommige ook aandacht vragen voor belangrijke maatschappelijke duurzame thema’s als gezond bewegen en diversiteit.

Foto Sailing Energy

220711_YSWC_thehague_SE_3332_ 220711_YSWC_thehague_SE_3332_