Team Dutchsail wint Act 4 Youth Foiling Gold Cup

Ticket voor YFGC Grand Final in Barcelona binnen

TORBOLE- Team DutchSail – Janssen de Jong mixed heeft zondag de Youth Foiling Gold Cup in het Italiaanse Torbole gewonnen. In de medalrace, om dubbele punten, wisten Cas van Dongen, Ismene Usman en Eliott Savelon het Argentijnse Team Black Salmon in een rechtstreeks duel te verslaan en de eindoverwinning te pakken. Met deze overwinning pakt het team het felbegeerde ticket voor de Youth Foiling Gold Cup Grand Final van 3 tot 6 november in Barcelona.

Schipper Cas van Dongen was na afloop moe maar vooral voldaan na een intense week racen. “Ik ben zo trots, trots op dit team. Trots op Eliott die de uitdaging is aangegaan en hier iedere wedstrijd beter is gaan varen. Trots op Ismene en op mezelf, dat we ons eigen niveau gehaald hebben en tijd en ruimte hebben kunnen creëren om Eliott op stoom te krijgen.”
“Kijk naar de resultaten en dan is het duidelijk dat het geen makkelijke opgave was. Maar het is gelukt. We hebben gevochten tot het allerlaatste moment. In de allerlaatste race kwam het uiteindelijk samen en hebben we denk ik onze beste wedstrijd van het evenement neergezet. In die wedstrijd konden we het afmaken.”

Usman: niveau blijft groeien

Ismene Usman: “Winnen went nooit, maar deze overwinning is ook echt anders dan de overwinningen van vorige jaar. We zijn hier met twee teams: Team DutchSail – Janssen de Jong mixed en girls. Annemieke Bes en Scipio Houtman hebben ons hier gecoacht en Eliott zat in de boot als vervanger van Scipio. Dat maakt de hele dynamiek anders zowel op de kant als in de boot.”

“Het niveau in de klasse blijft ook maar groeien. De competitie wordt sterker. Ik heb nog nooit zoveel wedstrijden op zo’n hoog niveau gevaren als de afgelopen twee dagen. Dat we dan opnieuw naar de winst toe kunnen zeilen is heel erg gaaf.”

Savelon blij

Voor grootzeil trimmer Eliott Savelon was de overwinning zijn eerste in de 69F. Savelon verving op het Italiaanse Gardameer de geblesseerde Houtman en zat voorafgaand aan het finaleweekend slechts 14 dagen in de boot. Daar was aan boord echter weinig van te merken.

Ook Savelon zelf keek tevreden terug op zijn debuut in de spectaculaire 69F klasse en was vooral blij met hoe ze het als team op de finale dag in hun voordeel wisten te beslissen. Eliott Savelon: “We kende vandaag een lastige start maar waren in staat om het gedurende de dag om te draaien en ervoor te zorgen dat we dicht bij de Argentijnen (leiders in het klassement op dat moment red.) bleven. In de laatste race van het event, in het allerlaatste rak naar de finish konden we het afmaken en op die manier de overwinning pakken. Fantastisch.”

Nog niet klaar dit seizoen

Met de overwinning verzekert het Nederlandse team zich van een ticket voor de Youth Foiling Gold Cup Grand Final. Van 3 t/m 6 november verdedigt Team DutchSail – Janssen de Jong in Barcelona haar titel.

Algemeen klassement YFGC - Torbole
1. Team DutchSail – Janssen de Jong mixed, NED, 62.5 punten