Deelname Nederlands team aan Ocean Race onzeker

Nog drie weken om laatste sponsors te vinden

IJMUIDEN- In april maakte Sailing Holland en DutchSail bekend dat ze met een Nederlands team onder de naam Sailing Team Nextgen zullen deelnemen aan de komende editie van The Ocean Race.  Met nog minder dan 150 dagen te gaan voor de start in Alicante is deelname van het oranje-team echter nog alles behalve zeker. ‘’Als het binnen 3 weken niet lukt om een aantal sponsors te vinden dan starten we niet,’’ aldus teammanager Gideon Messink.

‘’We hebben op dit moment twee grote sponsors, Janssen de Jong en Batenburg, naast Royal Huisman. Maar dit is niet voldoende om te kunnen starten en de tijd begint te dringen. Uiteraard doen we er alles aan, maar als het niet kan…dan kan het niet. Er moet echt geld bijkomen en hiervoor hebben we nog maximaal drie weken. We hebben minimaal 2 sponsors nodig. Lukt dit niet, dan gaat de stekker uit het Ocean Race project.’’

Boot startklaar

De boot, een VO65, is helemaal gerefit en staat bij Royal Huisman en gaat volgende week te water. Dat was al gepland. ‘’Het is niet zo dat er niets loopt. We zijn wel met partijen in gesprek. De vakantieperiode maakt het niet makkelijker. Anderzijds zit de tijd gewoon niet mee met Corona en de huidige economische situatie. Dat speelt niet alleen bij ons, ook bij andere teams. Ik denk dat de switch van Volvo naar Ocean Race en dat de wedstrijd is uitgesteld, ook niet mee helpt. Net als de twee klassen. Het zijn al die dingen bij elkaar. Het maakt het gewoon moeilijk.’’

Gideon zegt op dit moment geen idee te hebben, welke kant de weegschaal zal uitslaan. ‘’We hebben wel geld en de boot zal gaan zeilen. Maar voor de nieuwe zeilen en bemanning, logistiek en de tweede en derde termijn voor de inschrijving om sowieso te mogen meedoen aan de Ocean Race, zal er de komende weken echt iets moeten gebeuren. En dan spreek je over miljoenen! Die stap kunnen we nu niet maken.’’

Over op hoeveel de Nederlandse campagne is begroot, daar wil Messink zich niet publiekelijk over uitlaten. Het is wel aanzienlijk minder dan voorgaande campagnes zoals met Team Brunel, waar gesproken werd over bedragen tussen de 10 en 15 miljoen euro.

‘’De race is sowieso een stuk korter. China en Nieuw-Zeeland zitten er niet meer in. Logistiek had je toen te maken met enorme kosten. Daarnaast is inschrijving goedkoper geworden.’’

Gideon maakt graag gebruik van het podium dat Watersport-TV geeft om sponsors op te roepen om alsnog aan te haken. ‘’Ik denk als eerste aan de stop-over in Den Haag. Dat was vorige keer een enorm succes. We zijn niet meer op zoek naar een hoofdsponsor, maar gokken op 4 sponsors die allemaal een steentje bijdragen. De instap is lager en het is een tweejarige campagne met een Nederlands team en schipper namelijk Carolijn Brouwer. Genoeg redenen om mee te doen.”

The Ocean Race
The Ocean Race, voorheen Volvo Ocean Race, is de meest prestigieuze zeilwedstrijd rond de wereld. De 14e editie van de race start op 15 januari 2023 in het Spaanse Alicante en eindigt 6 maanden en 32.000 nautical mile, zo’n 60.000 km, later in het Italiaanse Genua. Onderweg worden achtereenvolgens Kaap Verdi, Kaapstad, Itjaì, Newport, Aarhus en Den Haag aangedaan.

Dutchsail
DutchSail is een non-profit Stichting met als doel: het samenbrengen en samenhouden van partijen die direct en indirect een bijdrage kunnen en willen leveren aan het welzijn van de watersport. Een onderdeel is het logischer en makkelijker maken van de huidige grote stap van de Olympische zeildisciplines, waarin “we” zo goed zijn, naar de niet-Olympische maar wel prestigieuze zeildisciplines. DutchSail spant zich tevens in om de innovatie in de watersport, waarin de nauwe relatie met de vele kennisinstellingen in ons land een belangrijke rol vervult, nadrukkelijker onder de aandacht te brengen.

OVER SAILING HOLLAND
Sailing Holland was in 2014-15 en 2017-18 verantwoordelijk voor de Volvo Ocean Race campagnes van Team Brunel. Sailing Holland verzorgt het teammanagement en is daarnaast eigenaar van de VO65 waarmee gevaren wordt.

Fotocredits: Studio Bas, Brend Schuil

88993B12-45C4-4399-AA13-A475B41ECB0B 88993B12-45C4-4399-AA13-A475B41ECB0B