Geen 'oranje' VO 65 aan start van Ocean Race

Onvoldoende sponsors voor Nederlandse campagne

IJMUIDEN- Tijdens de komende editie van de Ocean Race, die start op 15 januari 2023 in Alicante, zal er geen Nederlands VO65 zeilteam deelnemen. Het is Sailing Holland en Dutch Sailing niet gelukt om voldoende sponsors te vinden. In augustus liet teammanager Gideon Messink al aan Watersport-TV weten dat het lastig zou worden. Inmiddels is het zeker dat Sailing Nextgen niet met een VO65 aan de Ocean Race zal deelnemen.

Begin september vond de tewaterlating plaats van de VO65 van Sailing Nextgen, na een uitgebreide refit bij Royal Huisman gericht op deelname aan de komende editie van de Ocean Race. De 65-voeter zeilde al tweemaal de wereld rond in deze race en verkeert inmiddels weer in topconditie. Bedoeling was dat het schip in januari met een volledig Nederlandse crew onder leiding van Carolijn Brouwer voor de derde keer aan de start zou verschijnen. Maar dit gaat helaas niet door. Ondanks allerlei inspanningen is het Sailing Holland en Dutch Sailing niet gelukt om voldoende sponsors te vinden voor het VO65 project.

In augustus vertelde Gideon Messink twee grote sponsors te hebben: Janssen de Jong en Batenburg, naast Royal Huisman. ’’Om te kunnen deelnemen met een eigen campagne zijn nog twee sponsors nodig. Lukt dit niet, dan gaat de stekker uit het VO65 project.’’

Inmiddels is bevestigd dat Sailing Nextgen niet met de oude Brunel boot zal deelnemen aan de Ocean Race.

The Ocean Race
The Ocean Race, voorheen Volvo Ocean Race, is de meest prestigieuze zeilwedstrijd rond de wereld. De 14e editie van de race start op 15 januari 2023 in het Spaanse Alicante en eindigt 6 maanden en 32.000 nautical mile, zo’n 60.000 km, later in het Italiaanse Genua. Onderweg worden achtereenvolgens Kaap Verdi, Kaapstad, Itjaì, Newport, Aarhus en Den Haag aangedaan.

Dutchsail
DutchSail is een non-profit Stichting met als doel: het samenbrengen en samenhouden van partijen die direct en indirect een bijdrage kunnen en willen leveren aan het welzijn van de watersport. Een onderdeel is het logischer en makkelijker maken van de huidige grote stap van de Olympische zeildisciplines, waarin “we” zo goed zijn, naar de niet-Olympische maar wel prestigieuze zeildisciplines. DutchSail spant zich tevens in om de innovatie in de watersport, waarin de nauwe relatie met de vele kennisinstellingen in ons land een belangrijke rol vervult, nadrukkelijker onder de aandacht te brengen.

OVER SAILING HOLLAND
Sailing Holland was in 2014-15 en 2017-18 verantwoordelijk voor de Volvo Ocean Race campagnes van Team Brunel. Sailing Holland verzorgt het teammanagement en is daarnaast eigenaar van de VO65 waarmee gevaren wordt.

Fotocredits: Studio Bas, Brend Schuil

58A89910-24FB-4B8F-A73E-53110CD832EB 58A89910-24FB-4B8F-A73E-53110CD832EB