Boottest ZAR Mini Lux 18 door Watersport-TV.nl

Boottesten budget RIB van klasse

ROERMOND- Liefhebbers van RIB’s kennen allemaal het merk ZAR, van de Formenti werf in Motta Visconti, Noord-Italië. De boten zijn zeer kenmerkend gelijnd en zijn vanwege het extreem hoge kwaliteitsniveau geprijsd in de bovenkant van het marktsegment. Voor wie dit nog een stap te hoog is, heeft de werf kleinere en goedkopere opblaasboten op de markt gebracht: de ZAR mini’s. De crew van Watersport-TV testte op de Maasplassen de ZAR Mini Lux 18.

De Formenti werf ontdekte dat sommige mensen hun boten met de kenmerkende gebogen lijn niet mooi vonden. Ook wilde de werf kleinere en wat goedkopere opblaasboten op de markt brengen zodat mensen binnen één merk kunnen doorgroeien naar een grotere ZAR. Daarop besloot de werf om meer klassiek gelijnde RIB’s op de markt te brengen, maar met een iets gunstiger prijs en toch de kwaliteit die mensen van ZAR gewend zijn. Dat werden de ZAR Mini’s, een serie compacte opvouwbare opblaasboten en enkele aluminium RIB’s.  

Aluminium

Er zijn vijf verschillende lijnen: Fun, Alu, Air Rib en Lux. De kleinste is een ZAR Mini Fun 6, een echte mini opblaasboot, door het lichte gewicht en de oprolbare lattenbodem ideaal voor op zeiljachten. Deze lijn heeft nog twee andere modellen van 7 en 8 voet. Wij testten de grootste ZAR Mini, de Lux 18. Dit is een echte RIB met een aluminium bodem en het bekende en beproefde ZAR-onderwaterschip. Alle ZAR Mini’s zijn met PVC-tubes of met Hypalon tubes verkrijgbaar. Op de geteste Lux 18 is hypalon gebruikt, een soort Neopreen dat bekend staat als het beste materiaal voor de luchtkamers van opblaasboten. 

Compleet

Je kunt de RIB’s zelf met allerlei opties opbouwen maar de LUX 18 is al behoorlijk compleet. Standaard zijn op de aluminium romp, een teaklook kunststof vloer, boegkussen, rugleuning in de boeg, opstapplek op de boeg, kielbescherming en een rugleuning op de stuurplek bij de luxe stuurconsole. De aluminium romp met de beproefde vorm van het ZAR-onderwaterschip is ijzersterk geconstrueerd en industrieel afgewerkt. Dat betekent dat de constructie er netjes en degelijk uitziet, maar dat niet elk lasnaadje helemaal is weggeslepen. 

Binnenruimte

Op deze kleine RIB van nog geen zes meter is ruimte voor maximaal 10 personen. De boot heeft een vlakke vloer, een ingebouwde brandstoftank en op de console ijzersterke relingen om je vast te houden. Ook op de tubes zijn neopreen handgrepen te vinden. De stevige boegstep is de ideale plek om de boot op te stappen vanaf het zwemplateau van een groter jacht of vanaf een hoge kade. Bij een RIB zijn de binnen afmetingen altijd belangrijk. Want de buitenmaten zeggen door de dikke tubes niet zoveel over hoe ruim de boot voelt. Bij de Lux 18 zijn de binnenmaten 4,5 meter lengte en 1,31 meter binnen-breedte, dus plek genoeg om met een klein gezelschap te kunnen varen. 

Indeling

De indeling is zoals je kunt verwachten op een compacte RIB. Achter de boegstep is een ruim zonnebed met een grote diepe bergplek er onder. Voor de centraal geplaatste console is een klein zitje en achter de console vind je een stuurbank waar je solo ruim en met twee mensen krap op kunt zitten. Het dashboard is simpel en biedt behalve het stuurwiel twee grote en twee kleine klokken plus twee schakelaars. De voorruit is relatief hoog en beschermt goed tegen de wind, maar is vrij donker getint. Achterop is een bank voor drie personen met hoge rugleuningen en zelfs vaste hoofdsteunen. Onder alle zitplekken is nette opbergruimte, overigens zonder gasveren, maar met fijne rubberen sluitingen. 

Formule 1

Het maximaal toegestane vermogen op deze ZAR Mini is 115pk, maar op de geteste RIB is gekozen voor de iets bescheidener 100 pk Honda. Dat is een fijne viercilinder met allerlei Honda Formule 1 technieken zoals V-TEC, de befaamde variabele kleptiming. Die zorgt voor extra power in de bovenste toerentallen. De vinding met de naam BLAST zorgt voor snelle acceleratie vanaf 0. Dat de ZAR Mini lekker optrekt blijkt als we op de Maasplassen bij Roermond de gashendel helemaal openduwen. Dan merk je dat deze ZAR een Mini Mega Maxi RIB met fabelachtige vaareigenschappen is. De boot is licht, weegt maar 395 kilo, maar is ijzersterk en vliegt als een zwaluw over de golven. Bochten geven puur plezier en door de scherpe boeg worden golven moeiteloos genomen. 

Controle

Deze ZAR Mini met 100 pk is door het ultrastijve onderwaterschip wat gevoelig op de trim. Om volledige controle te houden is het verstandig om de motor niet te ver omhoog te trimmen. Optimaal getrimd klokten we de topsnelheid van deze combinatie op 66 km/u. Je hebt op die snelheid echt het gevoel dat je het maximale uit deze compacte RIB hebt gehaald. De RIB is verder gemakkelijk te controleren en in kleine havens uitstekend te manoeuvreren. Dan is het fijn om te merken dat de veelgeprezen ZAR-kwaliteit nu ook budgettair aantrekkelijk in een Mini vorm verkrijgbaar is. 

Prijzen

De ZAR Mini Lux 18 is in PVC verkrijgbaar vanaf €22.755 en in hypalon vanaf €26.785. De Honda 100 pk kost ongeveer €13.000, dus in totaal reken je voor deze combinatie net iets meer dan €35.000 af. De ZAR Mini’s zijn verkrijgbaar bij Van der Sanden Watersport, de officiële ZAR Mini dealer voor de Benelux in Veldhoven. Kijk voor meer informatie op www.zarmini.nl

 

Technische gegevens: 

TECHSPECS

ZAR Mini Lux 18

Lengte o.a. (m.) 5,50

Breedte (m.) 2,35

Diepgang (m.) 0,51

CE-Ontwerpcategorie C

Motor pk (kW) Max 115pk outboard 

Waterverplaatsing: (kilo) 395

Vanaf-prijs (incl. btw) € 22.755 ex. Motor

Prijs geteste uitvoering: ca. €40.000

Meer informatie www.zarmini.nl   (http://www.zarmini.nl  )

DJI_0032 DJI_0032
DSC_1813 DSC_1813
DSC_3121 DSC_3121
DJI_0048 DJI_0048
DSC_1782 DSC_1782
DSC_3026 DSC_3026
DSC_3011 DSC_3011
DJI_0513 DJI_0513