School(zeil)kampen met inhoud nieuwe trend

Persoonlijke ontwikkeling en teamvaardigheden centraal

NES- Scholen, leerlingen en ouders willen meer uit het traditionele schoolkamp halen. Op zeilschool Pean in Akkrum is deze maand al het vierde schoolkamp bezig, waarbij persoonlijke ontwikkeling en teamvaardigheden van de leerlingen en de docenten centraal staan.

Vroeger dacht je bij het schoolkamp aan een kampeerboerderij, matig eten en slaapgebrek. Inmiddels heeft er een omslag plaatsgevonden. Bij zeilschool Pean in Akkrum bieden ze sinds enkele jaren schoolkampen aan waarbij de ontwikkeling van de leerling (individueel en in de groep), maar ook de ontwikkeling van de docent en het docententeam centraal staat. En daarbij passen goede nachtrust, gezond eten en uitdaging.

Elkaar leren kennen

Rienk de Jonge van Pean: “Ik kan me herinneren dat er jaren geleden een school belde omdat zij hun introductieweek bij ons wilden houden. Ik besloot om eens door te vragen naar waarom ze eigenlijk op schoolkamp wilden? Men had als doel dat de leerlingen elkaar en de docenten leerden kennen zodat ze beter konden samenwerken. Toen ik vroeg hoe ze dat doel wilden bereiken, werd het stil aan de telefoon. Bij Pean weten we inmiddels precies hoe dit werkt.

Goed kamp

De voorbereiding van het schoolkamp van bijvoorbeeld het Heerenveense Aeres-college is door de trainers van Pean en het team van de school gezamenlijk gedaan. Omdat Pean ervaren is in het organiseren van kampen, is er eerst een cursus “hoe draai ik een goed kamp” gegeven aan de docenten.

Rienk de Jonge: “Zonder de randvoorwaarden van een goed kamp komen we niet aan de inhoud toe.” Voor de inhoud heeft Pean samen met de school een programma opgesteld op basis van persoonlijk leiderschap en samenwerking. Persoonlijk leiderschap is voor leerlingen belangrijk om straks zelfstandig te kunnen werken aan hun opleiding. Teamwerk is belangrijk omdat een school een complexe sociale omgeving is waarin je goed moet kunnen samenwerken.’’

“Het is prachtig om te zien dat ons programma in een relatief korte tijd veel succes boekt. Het verschil tussen hoe de groep op maandag komt en hoe ze op vrijdag weer weggaan, is heel groot. Deze scholieren en hun docenten hebben echt veel geleerd en gaan samen een mooi jaar tegemoet.”

Escape Island

“We gebruiken bijvoorbeeld onze training Escape Island. De leerlingen en docenten worden gedropt op een eilandje zonder huizen, op een redelijke afstand van Pean. Daar ligt allerlei materiaal waarmee ze als groep naar Pean moeten terugkeren. Vaak is dit het allereerste programmaonderdeel en staat zelfs het eten voor de hele week op het onbewoonde eiland. Dat eten moet natuurlijk ook mee. Onze trainers observeren wat de groepsdynamiek is. Bij de nabespreking vallen de eerste kwartjes al. De start van een leerzame week.”, aldus Rienk de Jonge.

Inhoud en kwaliteit

Na een intensieve maand met deze nieuwe schoolkampen kijkt Pean tevreden terug. ’’Het is goed om te zien dat deze inhoudelijk schoolkampen zo aanslaan. Er zijn zelfs ouders die met de school van hun kinderen contact opnemen omdat ze een inhoudelijk schoolkamp willen voor hun kind. Zo zijn we ook voor 2023 al weer scholen aan het begeleiden, die meer willen bieden dan een traditioneel schoolkamp.’’

013A4B6E-FD9F-4C7C-808E-6C3C8406B1DB 013A4B6E-FD9F-4C7C-808E-6C3C8406B1DB
276F7D47-F835-4510-81B2-36574797D2ED 276F7D47-F835-4510-81B2-36574797D2ED