Sailing Holland ook niet met Franse IMOCA aan start Ocean Race

Geen Nederlandse boot in race om de wereld

SCHEVENINGEN- Vorige maand kon Watersport-TV al melden dat er geen Nederlands VO65 team aan de start zal verschijnen van de komende Ocean race. Pogingen van Sailing Holland om samen met een Frans team een IMOCA campagne op te tuigen, zijn jammer genoeg ook mislukt. ’’Het is definitief, Sailing Holland verschijnt op 15 januari niet aan de start, ook niet met een IMOCA,’’ aldus teammanager Gideon Messink.

Met een persbericht heeft Sailing Holland dinsdagmiddag officieel bekend gemaakt dat het niet zal deelnemen aan de komende Ocean Race met een VO65, de oude Brunel boot die voor het NEXTGEN project onlangs nog een grote refit heeft gehad.

Sailing Holland heeft de inschrijving voor de 14e editie van de Ocean Race ingetrokken, zo valt te lezen in het persbericht. Voor de zeilliefhebbers die Watersport-TV volgen is dit geen verrassing. Op 20 september j.l. kon je dit al lezen op dit watersportkanaal.

Nieuws is het wel dat Sailing Holland ook niet met een Frans/ Nederlandse IMOCA aan de start zal verschijnen. De afgelopen weken is in het geheim koortsachtig overleg geweest met meerdere Franse teams om een gezamenlijke Imoca campagne op te tuigen. Tijdens de Hiswa te water bevestigde Gideon Messink in vertrouwen tegenover Watersport-TV de onderhandelingen. ’’Bedoeling is dat eind oktober de IMOCA’s naar de Carieb zeilen en dat een mixed Nederlands team, de boot als training zal terugvaren.’’

De afgelopen weken hebben we regelmatig Messink gevraagd naar de status van de onderhandelingen. Telkens liet hij weten dat het nog niet rond was. Vandaag heeft hij bevestigd dat deelname ook in de IMOCA klasse niet doorgaat.

The Ocean Race
The Ocean Race, voorheen Volvo Ocean Race, is de meest prestigieuze zeilwedstrijd rond de wereld. De 14e editie van de race start op 15 januari 2023 in het Spaanse Alicante en eindigt 6 maanden en 32.000 nautical mile, zo’n 60.000 km, later in het Italiaanse Genua. Onderweg worden achtereenvolgens Kaap Verdi, Kaapstad, Itjaì, Newport, Aarhus en Den Haag aangedaan.

Dutchsail
DutchSail is een non-profit Stichting met als doel: het samenbrengen en samenhouden van partijen die direct en indirect een bijdrage kunnen en willen leveren aan het welzijn van de watersport. Een onderdeel is het logischer en makkelijker maken van de huidige grote stap van de Olympische zeildisciplines, waarin “we” zo goed zijn, naar de niet-Olympische maar wel prestigieuze zeildisciplines. DutchSail spant zich tevens in om de innovatie in de watersport, waarin de nauwe relatie met de vele kennisinstellingen in ons land een belangrijke rol vervult, nadrukkelijker onder de aandacht te brengen.

OVER SAILING HOLLAND
Sailing Holland was in 2014-15 en 2017-18 verantwoordelijk voor de Volvo Ocean Race campagnes van Team Brunel. Sailing Holland verzorgt het teammanagement en is daarnaast eigenaar van de VO65 waarmee gevaren wordt.

Fotocredits: Studio Bas, Brend Schuil

085E9710-C5C3-488D-8814-AF261EFE3194 085E9710-C5C3-488D-8814-AF261EFE3194
73E28233-0DE4-48EC-94B5-5E1725BC82C1_1_102_o 73E28233-0DE4-48EC-94B5-5E1725BC82C1_1_102_o