Ocean Signal Overall Winner van de DAME Awards

Tijdens 31e METSTRADE in RAI Amsterdam

AMSTERDAM- Ocean Signal’s RescueME PLB3 AIS Personal Locator Beacon is Overall Winner van de DAME Awards geworden. Andre Hoek, voorzitter van de DAME Award jury, reikte dinsdag bij de opening van de METSTRADE show in het RAI Amsterdam Convention Centre de 31st-anniversary DAME Award uit.

De nieuwe generatie PLB, goedgekeurd door Cospas-Sarsat, biedt schippers de krachtigste veiligheidsoplossing voor snelle redding in een MOB (Man Overboord) noodgeval, zelfs als de overlevende niet in staat is om te overleven.

Ocean Signal Managing Director James Hewitt: ”We zijn er trots op dat we onze klanten een nieuw niveau van veiligheid kunnen bieden met een Personal Locator Beacon die meer functies biedt dan ooit tevoren. We wilden de nieuwste technologieën combineren, waaronder RLS, AIS en mobiele connectiviteit met NFC, maar met behoud van het compacte, innovatieve en gebruiksvriendelijke ontwerp dat de klanten van Ocean Signal verwachten.”

Jury rapport

”Het belangrijkste van de compacte PLB3 is zijn combinatie van een AIS man overboard apparaat en GPS met een Cospas-Sarsat persoonlijk opsporingsbaken, Galileo Return Link Service en zelfs zichtbare en infrarood signaalverlichting. In een reddingssituatie is snelheid altijd van essentieel belang en dit toestel biedt de allerbeste kans op overleven door deze combinatie van lange- en korteafstandsdetectie. Het ontwerp gaat echter nog verder, bijvoorbeeld in de goed geïllustreerde handleiding en in een Near Field Communication app waarmee u de PLB3 kunt testen met uw mobiele telefoon,’’ aldus de DAME Award jury.

De rescueME PLB3 geeft na activering een alarm dat een AIS MOB signaal uitzendt naar alle schepen binnen VHF bereik om aan te geven dat er sprake is van een MOB noodsituatie, terwijl tegelijkertijd uw locatie snel en nauwkeurig wordt doorgegeven aan een wereldwijd netwerk van zoek- en reddingssatellieten - zodat overlevenden de beste kans hebben op een snelle redding op zowel lokale als wereldwijde schaal.

Ocean Signal heeft ook Near Field Communications (NFC) en Return Link Service (RLS) compatibiliteit geïntegreerd in het apparaat. Met de gratis Ocean Signal mobiele app en NFC-technologie kunnen gebruikers de prestaties van hun bakens controleren en volgen - het voordeel van het gebruik van NFC in de PLB3 is dat de stroom voor de communicatie afkomstig is van de mobiele telefoon en niet van het baken. De cruciale toevoeging van de RLS-waarschuwingstechnologie biedt gebruikers zekerheid door te verifiëren of hun noodsignaal door de autoriteiten is ontvangen, een functie die in het verleden zeer waardevol is gebleken.

Het baken is ontworpen om te worden geïnstalleerd in een reddingsvest en kan automatisch worden geactiveerd wanneer het wordt opgeblazen. Het biedt GNSS-positionering, 406 MHz- en 121,5 MHz-signalen en zichtbare en infrarode stroboscooplichten voor de definitieve locatie bij reddingen met slecht zicht.

De DAME Design Award, die in 1991 van start ging, is nu de grootste wedstrijd voor scheepsuitrusting ter wereld. De prijs vestigt de aandacht op alle aspecten van het ontwerp van scheepsuitrusting, van esthetiek tot functionaliteit, van integratie tot verpakking en van prijsefficiëntie tot levenscyclusbeheer.

Grenzen breder

Voor de 31e DAME Award werden in totaal 48 producten in zeven categorieën geselecteerd uit 104 inzendingen uit 14 landen. Dit jaar wonnen zes producten een categorie, kregen 13 andere producten een speciale vermelding en reikte de jury haar eerste Environmental Design Award uit.

”Naarmate de tijd verstrijkt, worden de grenzen van de producten die we in de DAME-jurykamer onderzoeken steeds breder,’’ aldus jury-voorzitter Andre Hoek. ’’Dit jaar hebben we alles beoordeeld, van een piepklein bootje en een buitenboordtracker tot een reistakel van 65 ton. Maar ongeacht de grootte, prijs of complexiteit blijft de jury zeer gericht op het onderzoeken van het ontwerp van producten in alle aspecten, van functie, vorm, milieu, innovatie en prijs tot prestaties. We moeten alle 48 genomineerden feliciteren met het feit dat ze aan de strenge eisen van dit proces voldoen.”

”Onze algemene DAME Design Award winnaar is een uitstekend voorbeeld van hoe je nooit kunt stoppen met het doorvoeren van nieuwe verbeteringen, zelfs in een segment van de markt waar producten al indrukwekkend geavanceerd zijn in wat ze bereiken voor de grootte en de prijs.”

Voor de 31e DAME Award werden in totaal 48 producten geselecteerd uit 104 inzendingen uit 14 landen.

039DBDE3-E473-4E77-8CD1-EE42614B4517 039DBDE3-E473-4E77-8CD1-EE42614B4517
693FEFDE-9BDC-41E5-8BA8-CAC84EA6CF9F 693FEFDE-9BDC-41E5-8BA8-CAC84EA6CF9F