Nederlands Team JAJO aan start van Ocean Race VO65 sprint Cup

Trofee voor volgende generatie zeilers

ALICANTE- Team JAJO, gesponsord door Janssen de Jong Groep en geschipperd door de 27-jarige Jelmer van Beek, is de Nederlandse deelnemer aan The Ocean Race VO65 Sprint Cup. In The Ocean Race VO65 Sprint Cup varen een vijftal VO65’s etappe 1, 6 en 7 van The Ocean Race. Hiermee is The Ocean Race V065 Sprint Cup een volwaardig onderdeel van The Ocean Race, en zal achtereenvolgens Alicante, Kaap Verdi, Aarhus, Den Haag en Genua aan doen.

“Deze nieuwe trofee stelt de volgende generatie zeilers, veelal ondersteund door wat bekende en ervaren namen, in staat om waardevolle ervaring op te doen binnen The Ocean Race.” Aldus Phil Lawrence, Race Directeur van The Ocean Race. “Het format is de kans om wedstrijdervaring op te doen in The Ocean Race wereld, met races van gaststad naar gaststad en de bekende havenraces. De deelnemende VO65 teams zullen op de bewuste etappes ook zeker te maken krijgen met aanzienlijke offshore-race condities.”

Team JAJO
Team JAJO bestaat naast schipper Jelmer van Beek (27 – Den Haag) in ieder geval uit de volgende Nederlanders: Max Deckers (29 - Rotterdam); Rutger Vos (26 - Utrecht); Laura van Veen (28 – Rotterdam); en Jorden van Rooijen (24 – Den Haag / Curaçao ). Deze vijf jonge zeilers met al ruim drie jaar ervaring op de boot vormen de basis van een in totaal tienkoppige bemanning. De komende weken zullen meer details bekend worden gemaakt over de rest van de bemanning.

Janssen de Jong Groep is hoofdsponsor van Team JAJO andere partners zijn Batenburg Techniek en Royal Huisman. Team JAJO zal meedoen aan The Ocean Race VO65 Sprint Cup op inschrijving van de KNZ&RV en KRZV De Maas. Sailing Holland verzorgt het teammanagement en is eigenaar van de VO65 boot.

Onwijs mooie uitdaging
“Superblij dat we op 15 januari van start gaan in Alicante. Ik kijk uit naar drie onwijs mooie etappes.” aldus schipper Jelmer van Beek. ”Met vijf boten op de startlijn, betekent dat er een meer dan volwaardig wedstrijdveld is en belooft het echt een ongelofelijk mooie strijd te gaan worden. Voor mij persoonlijk is het een onwijs mooie uitdaging om schipper te zijn van Team JAJO. Ik ben denk ik een van de jongste schippers ooit in de race. Een verantwoordelijkheid, maar zeker en vooral ook een uitdaging. Een uitdaging waar ik klaar voor ben en waar ik onwijs naar uit kijk. Zeker met dit team.”

“Onze boot, de voormalige Team Brunel, was dankzij de refit bij Royal Huisman afgelopen zomer al zo goed als wedstrijd klaar. Op dit moment leggen we in Barcelona de laatste hand aan de boot en vanaf volgende week gaan we een fulltime trainingsblok draaien. Daarna maken we de definitieve selectie bekend en dan is het tijd voor de Race.”

Inspireren en verbinden
Janssen de Jong Groep heeft zich als hoofdsponsor aan deze Nederlandse inschrijving onder de naam Team JAJO verbonden. Ivo van der Mark – CEO Janssen de Jong Groep: “De zeilsport en zeker The Ocean Race inspireert en verbindt. Het is een prachtig platform met en richting onze relaties en sluit naadloos aan op onze eigen circulaire ambities. The Ocean Race is een van de meest prestigieuze zeilevents ter wereld met enorm veel focus op duurzaamheid en circulariteit. Maar ook intern naar onze medewerkers werkt het als een mooie metafoor voor de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer. Door deze sponsoring stellen we jonge mensen als Jelmer, Laura, Jorden, Rutger en Max in staat hun droom waar te maken. Tegelijkertijd zullen we de boot ook gebruiken voor teambuilding en bouwen we op deze manier aan onze naamsbekendheid.”

Deelnemers en Programma
Naast Team JAJO zullen onder andere Sailing Team Poland en Team Viva México deelnemen aan The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Voor Team JAJO zal The Ocean Race VO65 Sprint Cup het hoofdprogramma vormen voor 2023.

In Port Race Alicante                          8 januari 2023
Start Leg 1 Alicante – Kaap Verdi       15 januari 2023

In Port Race Aarhus                            4 juni 2023
Start Leg 6 Aarhus – Den Haag           8 juni 2023

In Port Race Den Haag                        14 juni 2023
Start Leg 7 Den Haag - Genua             15 juni 2023

In Port Race Genua                             1 juli 2023

Tussen de finish van Leg 1 en de start van Leg 6 zal door Team JAJO en andere VO65 deelnemers het Caribisch gebied worden aangedaan. In het Caribisch gebied zal het team in ieder geval deelnemen aan de St. Maarten Heineken Regatta.

Fotografie:Sailing Energy / The Ocean Race en Brend Schuil

1F73EF0F-48F9-4914-89BF-311BE4DF82F2 1F73EF0F-48F9-4914-89BF-311BE4DF82F2