Parazeilen voor het eerst op WK 2023 Den Haag

Titelstrijd op 'dependance' Braassemermeer

SCHEVENINGEN- De 2023 Allianz Sailing World Championships in Nederland worden de eerste wereldkampioenschappen waarin parasailing events zijn geïntegreerd. Het WK vindt plaats in Scheveningen maar uit veiligheidsoverwegingen is besloten om de zeilers met een beperking te laten zeilen op de WK dependance: het Braassemermeer.

Den Haag is in 2023 de host city van de wereldkampioenschappen. De kwalificatie voor de para sailing events moet nog plaatsvinden, maar duidelijk is al wel dat tijdens de WK van 10 tot en met 20 augustus op het Braassemermeer, ten noorden van Den Haag, in de klassen Hansa 303, 2,4mR en RS Venture om de titels wordt gezeild.

“Wij zijn erg trots dat het parazeilen onderdeel is van het WK Zeilen volgend jaar in Scheveningen, Den Haag. Het is geweldig dat Watersportvereniging De Braassemermeer haar deuren opent en haar leden inzet om dit mogelijk te maken”, aldus Ilse Janssen, Sailing Manager van de Allianz Sailing World Championships.

“De groei van deze discipline is enorm en de aansluiting van parazeilen bij de wereldkampioenschappen is weer een stap vooruit”, aldus David Graham, CEO World Sailing. ’’Zeilen heeft bewezen een sport voor iedereen te zijn. Het aantal landen met parazeilers dat internationaal meedoet is de afgelopen vijf jaar met 30% gestegen. We zitten nu op 41 landen in vijf wereldwijde regio’s die regelmatig betrokken zijn bij parazeilwedstrijden. Ons doel is om op korte termijn te groeien naar 45 landen in zes regio’s. Ook willen we het aantal vrouwelijke deelnemers naar 30% verhogen, met als uiteindelijke doel om dat in balans te brengen, en meer jongeren onder de 30 jaar de sport in laten stromen.’’

Vaardigheden

World Sailing organiseert voorafgaand aan veel wedstrijden Para Sailing Development Programs (PDP’s) om de kennis van coaches, officials en zeilers te vergroten. Van het PDP, gelanceerd in 2017, hebben wereldwijd al meer dan 210 zeilers en coaches uit 39 landen gebruik gemaakt.

Graham: ”Atleten met zware fysieke beperkingen vormden de afgelopen drie jaar 44% van de top 10’s van Para Wereldkampioenschappen. Parazeilen stelt mensen in staat om op gelijke voet te concurreren, welke handicap je ook hebt. Het is de zeiler tegen de elementen: een fascinerende sport, afhankelijk van mentale behendigheid en tactische analyse, evenals fysieke vaardigheden.”

Paralympics

De toevoeging van parazeilen aan de wereldkampioenschappen is weer een stap vooruit, meent Graham. Parazeilen maakte op vijf opeenvolgende Paralympics deel uit van het programma, totdat in 2015 werd aangekondigd dat parazeilen vanaf Tokyo 2020 werd geschrapt.

World Sailing, zo benadrukt Graham, hecht grote waarde aan diversiteit, inclusiviteit, toegankelijkheid en gendergelijkheid. Daarom is veel tijd en energie gestoken in de #BacktheBid campagne, die eraan moet bijdragen dat parazeilen onderdeel wordt van de Paralympische Spelen 2028 in Los Angeles. Daarover wordt volgend jaar januari beslist.

Foto Sailing Energy

54CFA6AF-08C9-4296-A3F8-91557A63EA34_4_5005_c 54CFA6AF-08C9-4296-A3F8-91557A63EA34_4_5005_c