Biotherm leidt de Ocean Race vloot in de doldrums

De Biotherm van Paul Meilhat was de eerste boot die afgelopen nacht de gevolgen van de koudegolf voelde. Zijn bemanning zag hun snelheid net na middernacht UTC dalen van 14 naar 4 knopen. Het duurde niet lang voordat Team Holcim-PRB, 11th Hour Racing Team en vervolgens GUYOT environnement - Team Europe zich in soortgelijke omstandigheden bevonden. 

Om 1200 UTC vandaag is Team Malizia de enige boot die met snelheid richting Kaapstad vaart, nog steeds achteropkomend met ongeveer 14 knopen. De afstand tot de leider is gehalveerd van meer dan 230 zeemijl om 1800 UTC gisteravond tot iets meer dan 100 mijl om 1200 UTC op zondag, omdat de vloot zich samenperst.

”De anderen zitten al in het slop. Wij liggen veel verder naar het westen dan zij en we hebben nog steeds wind,” zei Nico Lunven van Malizia. ”We zullen zien hoe lang het duurt.”

Dat kan nog wel even duren, want Malizia-schipper Will Harris ligt nog steeds het verst naar het westen en kan de oversteek gemakkelijker maken, terwijl GUYOT-schipper Robert Stanjek en zijn team bijna 200 mijl naar het oosten een paar pijnlijke dagen tegemoet gaan, als we de voorspellingen mogen geloven. 

En in het midden van de oost-west-spreiding, en het verst naar het zuiden, zitten Biotherm, Team Holcim-PRB en 11th Hour Racing Team, die elk hopen dat de volgende wolken- en stormcel het momentum zal brengen dat ze nodig hebben om de oversteek te maken.

”De laatste dag was de oude vraag tussen strategie en tactiek,” zei Kevin Escoffier zaterdagmiddag terwijl hij het risico van een laatste gybe om verder naar het westen te geraken afwees tegen het in de buurt blijven van Biotherm en 11th Hour Racing Team. ”Strategisch denk ik dat we verder naar het westen moeten gijpen, maar tactisch zitten we in een goede positie met die andere boten.”

”Als ik naar de vloot kijk, denk ik dat we op een vrij goede plaats liggen,” zei Jack Bouttell van 11th Hour Racing Team. ”We zijn de meest westelijke boot (van het leidende trio). Daar zijn we blij mee, maar het wordt sowieso een beetje een herstart in de doldrums. Gewoon in contact blijven en er goed mee omgaan.”

Zo mentaal belastend als de doldrums kunnen zijn, zo fysiek zijn ze ook. Met de verschillende windverschuivingen, stormen en ’cloud hopping’-strategie van het verbinden van kleine stukjes wind, kunnen de bemanningen veel zeilwisselingen en manoeuvres verwachten tussen hier en het herstel van de passaatwinden. 

Rangschikking tweede etappe om 1200 UTC - 29 januari 2023

1. Biotherm, afstand tot finish, 3990.9 mijl
2. Team Holcim-PRB, afstand tot leider, 19.0 mijl
3. 11th Hour Racing Team, afstand tot leider, 25.6 mijl
4. GUYOT environnement - Team Europe, afstand tot leider, 36.7 mijl
5. Team Malizia, afstand tot leider, 102.9 mijl

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

m151640_14_02_230127_AMR_11HRT_0182 m151640_14_02_230127_AMR_11HRT_0182