Kiellegging nieuwe 7,5 meter reddingbootklasse KNRM 

Eerste boot in serie van twaalf

IJMUIDEN- In opdracht van de KNRM worden de komende jaren 12 nieuwe reddingboten gebouwd van een 7,5 meter klasse. De Chaterina D is de eerste boot van een nieuwe klasse, die in 2023 in de vaart komt. De reddingboot vervangt de Atlantic 75-klasse, die vooral op de Waddenzee en het IJsselmeer door de KNRM wordt ingezet. De naam van de boot is bepaald door de schenkers van de reddingboot, die ook de kiel legden bij de start van de bouw op 27 januari. 

Voor deze reddingbootklasse van 7,5 meter wordt voor het eerst een aluminium romp gebruikt. Het ontwerp daarvoor werd gemaakt door PALFINGER uit Harderwijk. De constructie omvat bovendien de seats voor de bemanning en de console waarin alle navigatie- en communicatieapparatuur is verwerkt. Op de romp komt een opblaasbare rubber rand, waardoor de boot een echte ‘rigid inflatable boat’ wordt, zoals vrijwel alle KNRM-reddingboten zijn. De voortstuwing gebeurt met twee buitenboordmotoren van 115 pk elk. 

Traditiegetrouw werd bij de kiellegging een muntje in de kiel gelast bij de scheepsbouwer ‘Bouw en Techniek’ in Dronrijp, die de romp voor PALFINGER bouwt. Deze traditie wenst de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe. De afbouw vindt plaats bij Palfinger Marine in Harderwijk. De eerste Chaterina D-reddingboot kan gebouwd worden dankzij een schenking aan de KNRM door Chaterina Hollenga en Dick Veen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. Schenkers bij leven worden altijd nauw betrokken bij de bouw van hun reddingboot. Vandaar dat de schenkers ook de kiellegging verrichtten. Voor de volgende 11 reddingboten van deze klasse hebben al zeven schenkers toegezegd de bouw te bekostigen. Ook zij geven de reddingboot een naam naar hun wens. 

Vlootvernieuwing en duurzaamheid 

Aan deze kiellegging is twee jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is. 

Het grote vlootvernieuwingsplan waar deze reddingboot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost. Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende 15 jaar nog zo’n 60 reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.

 

Fotobijschrift: De schenkers Chaterina Hollenga en Dick Veen

Fotograaf Roel Ovinge

thumbnail_KNRM kiellegging reddingboot Chaterina D bij LAFINGER - foto Roel Ovinge 2301_XBN5941 thumbnail_KNRM kiellegging reddingboot Chaterina D bij LAFINGER - foto Roel Ovinge 2301_XBN5941
thumbnail_KNRM kiellegging reddingboot Chaterina D bij PALFINGER - foto Roel Ovinge 2301_XAN5735 thumbnail_KNRM kiellegging reddingboot Chaterina D bij PALFINGER - foto Roel Ovinge 2301_XAN5735
thumbnail_KNRM kiellegging reddingboot Chaterina D bij PALFINGER - foto Roel Ovinge 2301_XBN5843 thumbnail_KNRM kiellegging reddingboot Chaterina D bij PALFINGER - foto Roel Ovinge 2301_XBN5843