Merijn Tinga surft van Oslo naar Londen (2000 km)

Nieuwe expeditie ‘Plastic Soup Surfer’ voor statiegeld in Groot-Brittannië

OSLO- In Nederland zorgde de ’Plastic Soup Surfer’ dat er statiegeld op plastic flesjes kwam. Nu gaat ‘Plastic Soup Surfer’ Merijn Tinga zich daar ook hard voor maken in Groot-Brittannië. Dat doet hij door in 30 dagen van Oslo naar Londen te surfen (2000km) op een windsurfboard gemaakt met oa mycelium en plastic flesjes uit Engeland. Die belanden door de zeestroming massaal in Scandinavië.

Tinga maakt de nieuwe tocht bekend in zijn Plastic Soup Surfer Podcast.  De bekende milieuactivist kwam op het idee voor zijn nieuwe expeditie toen hij een aantal jaren geleden naar Scandinavië zeilde om onderzoek te doen naar plasticvervuiling. Hij zag in Noorse en Zweedse wateren veel flesjes drijven uit Engeland. Zelf kennen de Scandinavische landen al jaren statiegeld op plastic flesjes waardoor die daar nauwelijks in de natuur belanden.

In Groot-Brittannië wordt ook al jaren gesproken over statiegeld, maar dit verloopt traag. “Ik wil de invoering van statiegeld daar versnellen. Dat doe ik door de flesjes terug te brengen naar de bron”, zegt Tinga in de podcast. De tocht van Oslo naar Londen is 2000 kilometer en duurt 30 dagen. Onderweg stopt hij op verschillende plekken om aandacht te vragen voor plasticvervuiling. Tijdens de expeditie werkt hij nauw samen met Britse milieuorganisaties.

Schimmeldraden

Naast plastic flesjes wordt het surfboard gemaakt van schimmeldraden (mycelium) en gerecycled piepschuim. Tinga wordt hierbij geholpen door de bekende surfboardmaker Ron van den Berg en Synprodo, het enige bedrijf ter wereld dat 100% gerecycled piepschuim maakt. Ook technische studenten van Hogeschool Inholland helpen mee.

Stempel op aanpak van plasticvervuiling

Met zijn opvallende campagnes en creatieve surfexpedities drukte Tinga de afgelopen jaren een stempel op de aanpak van plasticvervuiling. Zo surfte hij al eens de Noordzee over naar Engeland en supte hij de hele Rijn af. In 2017 zorgde hij voor de politieke doorbraak die nodig was voor de invoering van statiegeld op plastic flesjes in Nederland. De Tweede Kamer en het kabinet namen toen een door hem geschreven motie over. Dat statiegeld kwam er uiteindelijk in 2021. Lees meer hierover op de website van Tinga.

Over de Plastic Soup Surfer Podcast

De Plastic Soup Surfer Podcast is een initiatief van Merijn Tinga, die als Plastic Soup Surfer al jaren strijdt tegen plasticvervuiling. Samen met podcastmaker Richard den Haring onderzoekt hij vervuiling en gaat hij op zoek naar manieren om te verduurzamen. De Plastic Soup Surfer Podcast is te beluisteren op alle bekende podcast-platforms en makkelijk te vinden via Anchor.fm. Productie is in handen van Studiolijn14/ podcastluisteren.nl. De redactie bestaat uit Richard den Haring, Andy Clarke, Esther Leystra en Tom Kikken.

Korte geschiedenis statiegeld flesjes & blikjes

Per 1 april van dit jaar is statiegeld op blikjes verplicht. Voor plastic flesjes was al een jaar eerder besloten dat komende zomer statiegeld verplicht wordt - per 1 juli 2021. In beide gevallen is het politieke beleid gebaseerd op de ’Plastic Soup Surfer petitiemotie’. Deze motie stelde dat er 70% reductie van zwerfblikjes en flesjes moest worden gerealiseerd. Ondanks inspanningen van het bedrijfsleven bleek het gestelde doel enkel te bereiken via de invoering van statiegeld.

Staatsecretaris Stientje van Veldhoven verklaarde in het Algemeen Overleg van 15 maart 2018: ”Dit dossier heeft 15 jaar op slot gezeten. De Plastic Soup Surfer was de eerste die zag dat we dit op een andere manier moesten aanpakken, op resultaat”.

Door statiegeld voorkomen we jaarlijks honderd miljoen flesjes en blikjes die als zwerfafval op straat, in de bermen, parken en rivieren terecht komen.

Met de komende expeditie zal de Plastic Soup Surfer ook de statiegeld invoering in Groot Brittanie proberen te versnellen.

4343-2b35851cb165de277681665ab1c22159 4343-2b35851cb165de277681665ab1c22159