Spannende 48 uur voor Ocean Race zeilers

Tactisch spel voor IMOCA's richting Kaapstad

KAAPSTAD- Eén dag kan een groot verschil maken in The Ocean Race. In feite kunnen slechts een paar uurtjes een winnende hand veranderen in iets twijfelachtigs. 

Dat was het geval voor GUYOT environnement - Team Europe, dat gokte op een oostelijke opstelling voor de doldrums en daarbij een grote winst leek te behalen.

Maar slechts een paar dagen na het ontsnappen aan de klauwen van de lichte wind rond de evenaar, kwam het GUYOT environnement-team terecht in een lastig, lokaal weertype waardoor ze het grootste deel van donderdagochtend (UTC) veel langzamer zeilden dan hun tegenstanders.

Terwijl de hele vloot vertraagt van de champagne tradewind condities van de afgelopen 24 uur, is niemand meer getroffen dan GUYOT environnement - Team Europe die geen geluk meer lijkt te hebben in het oosten.

”We hebben de afgelopen uren enkele grote manoeuvres moeten uitvoeren. We hebben het hoofdzeil veranderd van J0 en J3 naar de J2 om er een paar uur mee te varen”, meldt Sébastien Simon vanaf boord.

”We vechten, we vechten voor elke mijl,” voegde schipper Robert Stanjek eraan toe.

Volgens Simon is het probleem de ’lange arm’ van de St. Helena High - een gebied met lichte wind direct tussen de vloot en Kaapstad. 

Het St. Helenahoog is de reden dat de vloot zo dicht bij de kust van Brazilië zuidwaarts vaart, in plaats van langs de Afrikaanse kust of op een directere, kortere route naar Kaapstad. De afstand van het hogedruksysteem van Afrika tot de Zuid-Atlantische Oceaan verandert voortdurend - op dit moment lijkt GUYOT environnement zich op de rand van de lichte vlek te bevinden. 

Hoewel de tracker (vanaf 1300 UTC) nog steeds een kleine voorsprong laat zien voor Stanjek en zijn bemanning, is dat meer gebaseerd op hun kleinere afstand tot Kaapstad dan op de tactische realiteit van de race, waar Team Holcim-PRB, als meest zuidelijk gelegen boot, de grootste kanshebber lijkt te zijn.

Zeiler Tom Laperche zegt dat zijn team zich concentreert op snel zeilen en het maximale uit de omstandigheden halen: ”Het zijn goede omstandigheden om snel te gaan in een IMOCA. We reiken (wind over de zijkant van de boot). De wind is nog steeds goed, maar neemt nu een beetje af. De wind zal blijven afnemen. Hij zal blijven afnemen en achter ons blijven schuiven. Dus de komende dagen zijn we meer benedenwinds. Het is ook warm. 

Elk team in het achtervolgende peloton - Biotherm, 11th Hour Racing Team en Team Malzia - hoopt dat naarmate de wind afneemt en verschuift, ook het voordeel voor de verder naar het westen gelegen teams zal toenemen. De komende 48 uur zal alles duidelijk worden. 

 

Rangschikking tweede etappe om 1300 UTC - 2 februari 2023

1. GUYOT environnement - Team Europe, afstand tot finish, 2986,5 mijl
2. Team Holcim-PRB, afstand tot leiding, 3.5 mijl
3. Biotherm, afstand tot de leiding, 38.3 mijl
4. 11th Hour Racing Team, afstand tot de leiding, 80.7 mijl.
5. Team Malizia, afstand tot de leiding, 168.1 mijl.

 

Fotografie: Charles Drapeau / GUYOT environnement - Team Europe en Antoine Auriol / Team Malizia

m152039_14_02_230201_ANA_MALIZ_6979 m152039_14_02_230201_ANA_MALIZ_6979
m152076_14_02_230202_CHD_GUYOT_6016 m152076_14_02_230202_CHD_GUYOT_6016