Half jaar te gaan tot WK Zeilen, Kitesurfen, Windsurfen en Parazeilen

Organisatorisch kunststukje

SCHEVENINGEN- Over exact een half jaar gaat het Allianz Wereldkampioenschap Zeilen, Kitesurfen en Windsurfen van start (10 - 20 augustus 2023). Dit grootste zeiltoernooi in de Nederlandse geschiedenis, in tien olympische en drie paraklassen tegelijk, wordt georganiseerd in zeilhoofdstad Den Haag en voor het parazeilen op het Braassemermeer. Op het moment zijn 848 boten, 1.093 zeilers ingeschreven uit 82 landen.

Het organiseren van het grootste zeilsportevenement, in het land waar watersport zomersport nummer 1 is, is uniek in de Nederlandse sportgeschiedenis. De deelnemers uit de hele wereld kijken er naar uit om hun vaardigheden en prestaties te tonen op de Noordzee. Dit vierjaarlijkse wereldkampioenschap is een cruciaal moment voor alle topzeilers wereldwijd, als ultieme mondiale krachtmeting maar ook omdat het een belangrijk kwalificatiemoment is voor de Olympische Spelen van Parijs 2024.

Organisatorisch kunststukje

Gerekend wordt op de komst van meer dan 1.200 deelnemers, 450 begeleiders en 450 vrijwilligers. Afgelopen zomer is er al uitgebreid getest rond de haven en de stranden van Scheveningen en op de Noordzee, waar soms lastige steile golven kunnen staan en altijd stroming is. Naast deze ‘test events’ is ook het Allianz Jeugd WK Zeilen in 2022 als succesvolle generale repetitie georganiseerd op dezelfde locatie.

Fanzone

Gedurende het Allianz WK Zeilen 2023 is Scheveningen ‘gewoon’ in bedrijf. Dit geldt voor zowel de haven, het strand als de boulevard. Een dagje Den Haag en Scheveningen is goed te combineren met een bezoek aan het WK. De toegang is gratis. Kom dicht bij de wereldtoppers en laat je verrassen met allerlei activiteiten in de Fanzone op het strand. Zo kunnen kinderen zelf watersporten in het grote, speciale WK-bassin. Zie illustratie hieronder.

De organisatie is in handen van de internationale zeilbond World Sailing, het Watersportverbond en TIG Sports, deze partijen worden ondersteund door een aantal partners (Allianz, Gemeente Den Haag, Ministerie van VWS) en zeer ervaren wedstrijdorganiserende verenigingen zoals WV Braassemermeer, KZ & RV Hollandia, KWV De Kaag, KR & ZV De Maas, Jachtclub Scheveningen en de Royal Yacht Club België.

Zeilhoofdstad

Den Haag is een beproefde locatie voor dit grootse toernooi met een hechte samenwerking met het Watersportverbond. In 2018 trok de finish van de Ocean Race meer dan 350.000 bezoekers en het Nationaal Topzeilcentrum is al jaren de uitvalsbasis en thuishaven voor de topzeilers van Nederland. Voor de gemeente is dit WK de kers op de taart in een ‘Zomer van Zeilen’ met de Ocean Race stopover, twee maanden eerder, van 11 - 15 juni 2023.

Toernooidirecteur Dorian van Rijsselberghe kijkt er ook naar uit: “Hoe gaaf is dit, nog slechts een half jaar te gaan tot dit grootse evenement, waar we ons al meer dan twee jaar op voorbereiden. Onder het motto ‘Bring the action’ kijken we uit naar de komst van de wereldtoppers naar Scheveningen om op de Noordzee te strijden voor de wereldtitels in tien olympische disciplines en natuurlijk de drie paradisciplines op het Braassemermeer. Maar met ‘Bring the action’ nodigen we ook de Hagenaren en Hagenezen uit om te komen om te genieten van Watersport in de breedste zin van het woord tijdens het WK.”

Voormalig windsurfer en tweevoudig olympisch kampioen Van Rijsselberghe deelt zijn taak van toernooidirecteur met ex-topzeilster Annemiek Bekkering. Bekkering, goed voor olympisch zeilbrons in Tokio, voegt toe: “Zeilliefhebbers weten: dit wordt prachtig. En we weten ook dat zeilen, surfen en kiten prachtige plaatjes opleveren, maar dat het lastig is om de nuances van het spelletje en het wedstrijdverloop te volgen. Daarom zijn we als organisatoren samen met het Watersportverbond en de internationale zeilbond World Sailing vastbesloten om daarin een slag te maken. En we gaan in ieder geval de verhalen achter deze wereldtoppers op een heldere en aansprekende manier vertellen.”

De Hellingweg in Scheveningen tijdens Allianz Jeugd WK Zeilen (foto World Sailing / Sailing Energy)

220714_YSWC_thehague_SE_3908_ 220714_YSWC_thehague_SE_3908_