Column: Van Piraat tot Kwadraat

'Er zijn watersporters die hun hele leven met dezelfde boot varen''

Er zijn watersporters die nagenoeg hun hele leven met dezelfde boot varen. Dit geldt niet voor mij. Tussen mijn eerste bootje: een Piraat en mijn recente aankoop: een wedstrijd 16m2, heb ik in de meest uiteenlopende boten gevaren. Telkens op zoek naar een nieuwe uitdaging, ervaring en vooral vaar/zeilplezier.

Van kinds af aan heb ik een zeilboot gehad. Mijn eerste zeilbootje was een Piraatje, met de naam Kleine Beer en gebouwd door Van de Stadt. Ontelbare uren heb ik er mee gevaren op het Alkmaardermeer.

Mijn volgende boot was een oude Vaurien. Na een aantal jaren met de 17109 te hebben gezeild, wist mijn vader een kale romp van een Franse werf op de kop te tikken. Mijn zwager had een transportbedrijf en achterop in de bak van een van zijn vrachtwagens hebben we de romp in vele lagen lak gezet.

Na de Vaurien besloot ik Laser te gaan zeilen, net als mijn vrienden op onze haven. Amper aangeschaft kreeg ik mijn eerste hernia. Na herstel hiervan stelde mijn vader voor om een Vrijheid te kopen en samen te gaan wedstrijdzelen. Hij als bemanning en ik als stuurman. In de buurt van Hoorn lag de 438, de Helleveeg te koop. Een aantal jaren hebben we met deze boot gevaren. Totdat de mogelijkheid zich voordeed om een kampioensboot, de 739, over te nemen. Vele prijzen hebben we met deze boot gewonnen.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging besloot ik Valk te gaan zeilen. Bij WV De Koenen in Amsterdam lag de 425 te koop. Een dag voor de bezichtiging was ik getrouwd, maar dat weerhield mij niet om de volgende ochtend met mijn vader naar de Valk te gaan kijken en te kopen.

De Valk maakte plaats voor een 12-voetsjol, eerst een oudje, daarna een splinternieuwe boot. Op aandringen van een vriend kocht ik een Solo. Een ontzettend mooi bootje en leuke klasse, maar minstens zo onstabiel als mijn Laser. Ik was meer aan het zwemmen dan aan het zeilen.

‘’Je kunt mijn 16m2 overnemen, die staat hier al jaren te staan,’’ reageerde een zakenrelatie, die wel een voorwaarde stelde. ‘’Als je de boot weer wilt verkopen, dan wil ik eerste koper zijn.’’

Met pijn in het hart besloot ik de 4311 in 2017 weer aan de vorige eigenaar aan te bieden. We waren simpelweg te druk met het opstarten van Watersport-TV. Dat had prioriteit.

Afgelopen jaar was ik gevraagd om het jubileum van de 16m2 klasse op Grouw te filmen en wakkerde het verlangen om zelf weer kwadraat te gaan zeilen, aan.

Toeval bestaat niet, wordt gezegd. Een boot waar ik al enige tijd een oogje op had kwam plotseling te koop. En sinds dit najaar mag ik mij eigenaar noemen van de 4399. Ik kan niet wachten om er mee te gaan zeilen. Ik hoop de rest van mijn leven.

Eric van Staten

Hoofdredacteur Watersport-TV