European Dream Cup brengt zeilsport en onderwijs samen

DutchSail wil scholieren inspireren

GARGNANO - European Dream Cup is een nieuwe internationale regatta die komende zomer plaatsvindt op het Gardameer. DutchSail zal Nederland vertegenwoordigen in het evenement met deelnemers uit in totaal tien Europese landen. Naast een zeilwedstrijd kent het evenement een sterk programma op de thema’s inclusiviteit en duurzaamheid.  Het programma, dat zowel een digitale als fysieke component kent, brengt in totaal honderd middelbare scholen en tien watersportverenigingen samen.

Op 9 maart is de kick-off van de European Dream Cup met een onlineprogramma voor de honderd deelnemende middelbare scholen. Tijdens deze online meeting worden de scholieren uitgedaagd en gemotiveerd om letterlijk in beweging te komen en om hun persoonlijke ambities en dromen waar te maken. Onderdeel van het programma zijn motivational speeches van onder andere 49er en 49erFX wereldkampioenen Bart Lambriex en Odile van Aanholt, Round-the-World winnaar Conrad Colman en de internationale bestseller auteur Seth Godin.

Innovatie, duurzaamheid en jeugd speerpunt DutchSail
“DutchSail heeft vanaf het begin nadrukkelijk de focus op een drietal pijlers: innovaties, duurzaamheid en jeugd” aldus DutchSail bestuurslid Michiel van Dis. “In dit programma komen deze drie thema’s fantastisch samen. Er is een breed scholenprogramma dat de middelbare scholieren online inspireert en aansluitend in de gelegenheid stelt om kennis te maken met onze prachtige sport op de vereniging. Daarnaast zullen we vanuit ons WASZP-programma een selectie samenstellen van zeilers die naar Italië gaan van de zomer. ”

Geïnteresseerde middelbare scholen kunnen zich via europeandreamcup@dutchsail.com (mailto:europeandreamcup@dutchsail.com) nog aanmelden voor het onlineprogramma en de kennismaking op de vereniging.

Sterk internationaal deelnemersveld

Deze eerste editie van de European Dream Cup vindt plaats van 1 t/m 15 juli 2023 in het Italiaanse Gargnano en er wordt gevaren in de 69F-klasse. Naast DutchSail – een samenwerking van de KNZ&RV en KR&ZV ‘de Maas’ – nemen er afvaardigingen deel van de volgende negen clubs: Clube Naval de Cascais (Portugal), Club Nautic Vilassar de Mar (Spanje), Helsingfors Segelklubb (Finland), OVK Nessebar 2000 (Bulgarije), Tùravitorlàs Sportklub (Hongarije), Bayerischer Yacht Club (Duitsland), Yacht Club Marina Portoroz (Slovenië); Royal Danish Yacht Club (Denemarken) en Circolo Vela.

Voor meer informatie over de European Dream Cup: www.europeandreamcup.eu/en/

Fotografie Sander van der Borch/DutchSail