DutchSail zoekt Nederlandse zeilers voor America's Cup

Voor Women's en Youth team

MUIDEN- DutchSail heeft de aanmelding voor het Women’s en Youth America’s Cup team geopend. Geïnteresseerde Nederlandse zeilers die aan de voorwaarden voldoen kunnen zich per direct online aanmelden. Beide teams staan onder leiding van de coaches Annemieke Bes en Pieter-Jan Postma. Medio april verwacht het duo een eerste selectie bekend te kunnen maken voor beide evenementen, die achtereenvolgens in het najaar van 2024 plaatsvinden.

Voor zowel het Women’s als Youth team is DutchSail op zoek naar zeilers die naast dat ze goed kunnen zeilen, ook affiniteit hebben met techniek en data. Coach Annemieke Bes: “Het zeilen van de AC-40’s vraagt wat anders dan dat van een normale boot of een standaard foilende boot. Je moet technisch goed onderlegt zijn en in staat zijn om veel informatie te verwerken. In dat opzicht zoeken we dus echt een specifiek soort zeiler.”
Collega Pieter-Jan Postma: “De AC-40 wordt gevaren met aan iedere kant twee teamleden, waarvan de voorste de boot stuurt door middel van een stuurwiel en de achterste de boot trimt met behulp van knoppen in plaats van een schoot. De zeilers blijven bij manoeuvres dus gewoon zitten op hun plek, er zijn dus twee stuurmannen of vrouwen en twee trimmers.’’

Andere setup
Deze andere setup heeft direct gevolgen voor de selectiecriteria. “Bij het zeilen in de AC-40 - en dus voor de selectie - zijn er vier facetten belangrijk: communicatie, teamwork, bootsnelheid en matchrace-skills. Door de set-up, waarin je als zeilers elkaar niet ziet aan boord, is communicatie superbelangrijk. Je moet elkaar onwijs goed begrijpen en een ijzersterke oog-hand coördinatie hebben.  De sporters moeten daarnaast echte teamspelers zijn. We kunnen alleen groeien door als team - jeugd en vrouwen - heel nauw samen te werken. We zoeken dus atleten die de capaciteiten hebben om zich snel te ontwikkelen en te groeien, die open en eerlijk naar zichzelf zijn maar ook naar elkaar kunnen kijken en dat dan vervolgens ook nog op een transparante, eerlijke en respectvolle wijze kunnen bespreken in een professionele sfeer. Daar bovenop moeten ze de boot hard en snel kunnen laten varen en het matchrace spelletje, waarin je boot tegen boot vaart, beheersen.”

Annemieke Bes: “We zoeken dus echt allround atleten. We hebben weinig tijd, vanuit de regelgeving zijn de trainingsdagen op de AC-40 zelf beperkt en het evenement is al in september volgend jaar. Dus we nodigen echt alle atleten: offshore zeilers, olympische zeilers, maar zeker ook zeilers die wij misschien niet kennen of zeilers die hele goede gamers zijn en die zich in het geschetste profiel herkennen, uit om zich aan te melden. Mits ze voldoen aan de leeftijdseisen.”

Aanmelden
Geïnteresseerde zeilers kunnen zich t/m 1 april 2023  online aanmelden door het invullen van contactgegevens en het uploaden van een CV met zeilervaring, studie(richting) en (zeil)resultaten. Verder vragen we hen om een motivatievideo van maximaal 2 minuten te maken.

De aanmeldingen zullen uiteindelijk worden teruggebracht tot een groep van zo’n tien dames en tien “jeugdzeilers”. Beide teams zullen zich aan de hand van een intensief trainingsprogramma, in onder andere de 69F en WASZP, gaan voorbereiden.

Profiel DutchSail zeiler Women’s America’s Cup
Nationaliteit: Nederlands
Geslacht: vrouw
Geboren voor 19-09-2005

Profiel DutchSail zeiler Youth America’s Cup
Nationaliteit: Nederlands
Geslacht: man / vrouw
Geboren na 19-09-1998 en voor 19-09-2005

Bes & Postma
Met de aanstelling van Annemieke Bes en Pieter-Jan Postma als coaches kiest DutchSail voor continuïteit en ervaring. Beide oud-olympiërs waren de afgelopen jaren ook al als coach betrokken bij de succesvolle 69F campagne van Team DutchSail – JAJO.

Annemieke Bes (44 jaar): “We hebben zo veel goede zeilsters en zeilers In Nederland, we vonden dat we hier als Nederland gewoon aan mee ’moeten’ doen! Het is ook super gaaf om op zo’n manier een bijdrage te kunnen leveren aan de kansen en mogelijkheden van de ’volgende’ generatie en hopelijk ontstaat hieruit een America’s Cup toekomst voor Nederland.“

Pieter-Jan Postma (41 jaar): “Dit project is uniek. Dames plus jeugd en een waanzinnige boot met de one-design AC-40. Dit is de kans om internationaal te laten zien wie wij – als Nederland – zijn. Achter de schermen zijn we met elkaar al bijna vier jaar bezig om dit goed neer te kunnen zetten op alle vlakken, zowel sporttechnisch, met de partners als in de organisatiestructuur.”

Fotografie: Adam Mustill/ America’s Cup

66e8713e-c721-0163-abbc-adfc486067cc 66e8713e-c721-0163-abbc-adfc486067cc