Overgangsweer in Ocean Race markeert kans op winst (en verlies)

Spannende tijden in het zuiden

KAAPSTAD- Het was vandaag- dinsdag- een interessante dag in The Ocean Race met snel veranderend weer dat zorgt voor overgangen in de zuidelijke breedtegraden. De grote winnaar van de afgelopen 24 uur is Biotherm, dat meer dan 30 mijl heeft gewonnen op koploper Team Holcim-PRB. GUYOT environnement - Team Europe heeft zich definitief terug getrokken uit leg 3.

Aan de andere kant van het spectrum lijkt 11th Hour Racing Team het risico te lopen om van een weersysteem af te vallen en maakt een duidelijke duik naar het zuiden, naar de zuidelijke rand van het raceparcours, gedefinieerd door de ijsvrije zone. Door een verminderde zeilgarderobe als gevolg van lopende reparaties heeft het team moeite om het achtervolgende peloton vast te houden en in hetzelfde weersysteem te blijven.

Benjamin Dutreux’s GUYOT environnement - Team Europe heeft bevestigd dat ze zich terugtrekken uit Leg 3 en zich concentreren op de reparatie van hun boot om klaar te zijn om terug deel te nemen aan de race in Itajaí, Brazilië. ”De beslissing is genomen. We hadden geen keuze. Als we de derde etappe hadden hervat en rond de Zuidelijke Oceaan naar Itajaí waren gevaren, hadden we geen tijd gehad om ons voor te bereiden op de volgende etappe. Dan zouden we ook de andere etappes steeds te laat zijn geweest. In Itajaí hebben we nog 60 procent van de race te gaan. We verliezen nu 20 procent, maar dan zijn we klaar voor de resterende 60 procent”, legt schipper Benjamin Dutreux uit.

Na de NDT (niet-destructief onderzoek) van de romp werd geen verdere schade vastgesteld, afgezien van het gedelamineerde gedeelte aan bakboordzijde van de romp in de kajuitruimte. De reparatie zal nog enige tijd in beslag nemen. Het huidige weer in Kaapstad met wind en regen speelt het team niet in de kaart. 

Voordat het gedelamineerde gedeelte van buitenaf kan worden geopend, heeft het technische team het binnenste gedeelte versterkt met carbonlaminaat. Woensdag wordt de buitenste koolstoflaag van de romp opengesneden en de Nomex-kern verwijderd. De binnenste koolstoflaag blijft. De honingraatstructuur wordt vervangen door een sandwich schuimkern, die donderdag op zijn plaats wordt gelijmd. 

Na het inlijmen van het sandwichschuim wordt het open gedeelte vrijdagochtend opnieuw gelamineerd met koolstofvezels. Vul-, schuur- en lakwerk moet het proces tegen zondag afronden, voordat de IMOCA waarschijnlijk volgende week dinsdag weer in het water ligt.

Thomas Cardrin, hoofd van het technische team van GUYOT environnement - Team Europe, verwacht dat de IMOCA na de reparaties weer 100 procent belastbaar is.

 

Fotografie: Julien Champolion | polaRYSE / Holcim - PRB/ Felix Diemer / GUYOT environnement - Team Europe

 

m156137_14_03_230306_JUC_HOLCIM_0010 m156137_14_03_230306_JUC_HOLCIM_0010
m156157_14_03_230306_FED_GUYOT_8710 m156157_14_03_230306_FED_GUYOT_8710