Team Malizia's Rosalin Kuiper loopt hersenschudding op bij Kaap Hoorn

Zeilster moet rust houden na val uit kooi

De Nederlandse Ocean Race zeilster Rosalin Kuiper heeft een hoofdwond en hersenschudding opgelopen nadat ze uit haar bed viel toen de boot onverwachts draaide in zware zeeomstandigheden. Rosalin sliep toen de boot door een grote golf voor de Zuid-Amerikaanse kust bij Kaap Hoorn werd gelanceerd. Toen dit gebeurde werd Rosalin uit haar bed geslingerd en stootte ze haar hoofd net boven haar rechter wenkbrauw.

Rosalin verloor nooit het bewustzijn tijdens het incident en de bemanning kwam haar snel te hulp omdat het duidelijk was dat ze ernstig bloedde uit haar wenkbrauw. Terwijl Nico Lunven de boot in veiligheid bracht, nam Boris Herrmann contact op met de wedstrijdarts Spike Briggs van MSOS.

Will Harris en Antoine Auriol reinigden de wond en bleven Rosalin elk uur controleren op verergering van de hersenschudding. Op advies van de arts moet de zeilster rust houden.

Piraat Rosie

Rosalin Kuiper ”Ik kom er wel overheen, ik lijk nu op Piraat Rosie. Het slaan van de boot op de golven is wel erg en gaat door mijn hoofd, maar ik denk dat het wel goed komt. Ik slaap veel en de jongens zorgen goed voor me.”

Will Harris; ”We doen wat we kunnen om de boot rustig te houden, maar de omstandigheden zijn ongelooflijk zwaar. We houden Rosie goed in de gaten en doen alles wat we kunnen om ervoor te zorgen dat ze in orde is. Ze is heel dapper geweest en probeert uit te rusten”.

Vanwege de afgelegen locatie van de boot en het feit dat Rosie in een stabiele toestand verkeert, is de beste optie op dit moment om door te varen.

Het bootteam, het walteam en de wedstrijdleiding van The Ocean Race zullen Rosalin blijven volgen en advies blijven inwinnen bij dokter Spike Briggs om ervoor te zorgen dat Rosalin de best mogelijke zorg krijgt aan boord.

De omstandigheden zullen naar verwachting gematigd zijn en de beweging op de boot zou geleidelijk beter moeten worden tot maandag UTC.

Maandagavond laat Rosalin weten: ”Dit is een filmisch ziekenhuis waarin ik zit te kijken naar het prachtige passeren van Kaap Hoorn - dit was niet hoe ik me het passeren van Kaap Hoorn had voorgesteld, maar ik kon ook niet vragen om beter verzorgd te worden - ik ben de jongens echt dankbaar!”

m158599_Rosie---Malizia m158599_Rosie---Malizia
m158679_14_03_230327_WIH_MALIZ_0001 m158679_14_03_230327_WIH_MALIZ_0001