Ocean Race vloot op 'safe' richting finish

Team Malizia met Rosalin Kuiper aan de leiding

De finish van de derde leg van de Ocean Race komt in zicht. Rustig richting de eindstreep in het Braziliaanse Itajaí zeilen is er niet bij. Een snel toenemend lagedruksysteem dat winden van meer dan 40 knopen bracht, een misselijkmakende zeegang en nog een enorme uitdaging voor de zeilers op de 34e wedstrijddag. Het was geen grap in de nacht naar 1 april.

Het betekende een uitputtende, drukbezette nacht, waarin geprobeerd werd om voor punten te strijden terwijl de boot en de bemanning de finish zouden halen. 

”Dit is de laatste push - push, push, push!!!” zei schipper Boris Herrmann van Malizia. ”Ik probeer de boot rechtop en onder de zeilen in balans te houden.... Ik moet bekennen dat ik een beetje gespannen ben. Je wilt nu geen fout maken, hier.”

Met een nek aan nek race, zijn de teams voorzichtig over hoeveel schade ze hebben geleden. Het is een competitief voordeel om je kwetsbaarheden te verbergen voor de concurrentie, maar niemand heeft 15.000 zware mijlen ongeschonden geracet. Het lijdt geen twijfel dat elke boot op minder dan 100% werkt. En van elk bemanningslid wordt meer gevraagd, ver voorbij hun comfortniveau. 

Team Holcim-PRB liet bijvoorbeeld mijlen vallen op Team Malizia op vrijdagavond. Beide teams voeren dicht langs de kust om aan het ergste weer te ontkomen, maar kregen toch te maken met stormwinden en een afstraffende zeegang.

Verder naar achteren, in de strijd om de derde plaats, weten we dat Biotherm vrijdagavond een object raakte en hun bakboordfoil beschadigde. Het feit dat 11th Hour Racing Team zijn voorsprong niet noemenswaardig heeft vergroot, wijst erop dat de ploeg van Charlie Enright waarschijnlijk ook op een lager niveau dan 100% opereert.  

Sinds Kaap Hoorn zijn de teams in een constante strijd verwikkeld. Normaal gesproken biedt de bocht naar het noorden een uitstel van de zuidelijke oceaan en een terugkeer naar een week van tactisch racen naar de finish.

Dit jaar is het een voortdurende reeks nieuwe uitdagingen geweest voor bemanningen en boten die ver over hun operationele grenzen zijn gegaan. 

De ETA voor de winnende boot is tussen 0200 en 0800 lokale tijd zondagochtend in Itajaï - 0600 tot 12 uur UTC op zondag. 

m159100_14_03_230330_AMR_11HRT_1736 m159100_14_03_230330_AMR_11HRT_1736
m159066_14_03_230330_ANA_MALIZ_4525 m159066_14_03_230330_ANA_MALIZ_4525