Eerste krachtmeting voor 49er FX duo Van Aanholt & Duetz

Tijdens Princess Sofia Trophy

De internationale top van het olympische zeilen verzamelt zich momenteel in Palma voor de 52e Princess Sofia Trophy. Zo ook de Nederlandse Musto-ambassadeurs Odile van Aanholt en Annette Duetz. Voor de regerende 49er FX-wereldkampioenen wordt het de eerste krachtmeting met de concurrentie na een turbulente winter. De Princess Sofia Trophy markeert de aftrap van de World Sailing Series 2023.

”Voor ons tellen de wereldbekerwedstrijden in Palma en Hyères mee om ons te kwalificeren voor het olympische Test Event in Marseille, van 7 tot en met 16 juli”, steekt Van Aanholt van wal. “Ons kwalificatiesysteem is zo dat als we op het Test Event en het WK samen niet meer dan 8 punten scoren, dus bijvoorbeeld een eerste en zevende plek, dan hebben we ons gekwalificeerd voor de Olympische Spelen van Parijs. Dat zou supermooi zijn. Als dit niet lukt, dan gaat het proces van kwalificeren door tot en met het EK in november van dit jaar. Ons doel is om na het WK 2023 in Scheveningen het olympische ticket op zak te hebben. Wij vinden het ook wel lekker om een wedstrijd met druk te varen. Zo kunnen we de Spelen al een beetje nabootsen, dus onder veel druk presteren.”

Master Natuurkunde
Die druk voelen de topzeilsters zeker na hun ‘hobbelige winter’ qua voorbereiding. Van Aanholt vertelt: “We zijn met twee maanden vrij begonnen, want Annette heeft haar studie afgerond. Ze heeft haar Master natuurkunde gehaald met als onderwerp de wind in Marseille. Ze heeft onderzoek gedaan naar verschillende windmodellen en hoe je die het beste voor het olympische zeilen kunt gebruiken. Dat is opgepikt door het Watersportverbond. Zij gaan daarmee verder, samen met Sailing Innovation Centre. Wijzelf hebben natuurlijk ook veel aan haar studie.”

Hobbelige wintertraining
Daarna vertrokken Van Aanholt en Duetz met hun coach Kai Böcker voor tien dagen naar Oman. “We dachten nog een stapje te kunnen maken in lichte condities. Daar heb je een stabiele, lichte wind. Zo konden we volop de basistechniek trainen, want in lichtweer moet je samen heel goed synchroon bewegen en wij varen nog niet zo lang samen. We zijn er in ons eentje heengegaan en hebben alleen maar rechtdoor gevaren. Dat was heel leerzaam.”

“Vervolgens werd onze voorbereiding een beetje hobbelig. We gingen naar Vilamoura (POR), maar ik werd ziek en hield daar drie weken last van. Daardoor werd ons trainingskamp van december afgelast. Annette zat in die periode veel op de fiets, maar viel heel met slechts 5 km/u toen het zo glad was. Daar hield ze een blessure aan over, dus zijn we in januari een beetje creatief geweest. Ik heb af en toe met andere mensen in de boot gezeten of we gingen voor een uur het water op. Door dit alles vinden we het best spannend dat de wedstrijden er aankomen. We hebben deze winter niet alles kunnen aftikken, wat we wilden doen. We hebben er wel vertrouwen in dat we daar op andere momenten aan kunnen werken en dat het goedkomt. We hebben er super veel zin in en we kunnen weer gewoon vol gas geven.”

Doelen
Toch noemt Van Aanholt ‘beter worden’ als hun grootste doel voor komend seizoen. “Onze starts en snelheid bij lichte wind kunnen nog beter. Daarnaast willen we elkaar beter leren kennen. Het positieve van onze ziekte en blessure van afgelopen winter is dat we elkaar nu meer snappen. In de zin van hoe je elkaar kunt helpen als een van ons er doorheen zit. Wat vindt die persoon dan het fijnst?”

Op de vraag of ze iets aan hun campagne hebben veranderd, antwoordt Van Aanholt: “Nee, we halen veel vertrouwen uit onze manier van doen. Dat we heel duidelijk hebben hoe wij het willen en dat zo goed mogelijk uitvoeren. Dus ook qua indeling van de trainingskampen. Zo was 10 dagen hetzelfde trainen in Oman best een riskante beslissing, maar wij vonden dat de juiste keuze voor ons. We gaan nu kijken hoe dat uitpakt. In dat opzicht zien we Palma als een evenement om in te komen, omdat we van de winter alleen maar op snelheid hebben getraind. We zitten nu in een heel goed trainingsgroepje met de Polen (vierde op het WK), de Zweden (tweede op het WK) en met de Noren. Zij varen de boot al heel lang en ze zijn heel goed met lichte wind.”

Mentale voorbereiding
Naast de zeiltechnische voorbereiding doet Van Aanholt ook veel op mentaal gebied. “Ik gebruik de yoga filosofie veel mentaal. Daarnaast is het lekker om de beweging goed te doen en je lichaam soepel te houden. Yoga gaat over in het moment leven en dat is een goede reminder voor tijdens een race. Dat je dan niet aan de consequenties van een wedstrijd of aan het resultaat gaat denken. Dat je in het nu blijft en bij de taken die je moet uitvoeren. Dit laat ik vaak terugkomen. Het gaat ook over je ego loslaten. Dat heeft het voor mij makkelijker gemaakt om kritiek of tips te ontvangen. Die kan ik nu beter relativeren door te bedenken dat het mijn ego is die het niet leuk vindt. Het is niet omdat ik het niet leuk vind of het niet goed voor me is of een ander slechte bedoelingen heeft. Het is meestal een klapje op je ego. Als je je daarvan los kunt koppelen, is dat makkelijker. Ik gebruik dit dagelijks. Alle yoga-oefeningen zijn erop gericht om je naar meditaties te brengen, die voor rust in je hoofd zorgen.”

Voor de 49er FX-klasse klinkt het eerste startschot van de Princess Sofia Trophy op dinsdag 3 april 2023. De beslissende medal race wordt op zaterdag 8 april gevaren.

Voor uitslagen klik Hier! (https://www.trofeoprincesasofia.org/en/default/races/race)

Tekst Diana Bogaards

Foto credit: Sailing Energy/Team Allianz