Heiner en Kirketerp toegevoegd aan Team JAJO

Voor The Ocean Race Sprint Cup

SCHEVENINGEN- Winnaar van Olympisch goud Martin Kirketerp en wereldkampioen in de Laser Nicholas Heiner zijn toegevoegd aan Team JAJO voor The Ocean Race. De Deen Kirketerp zal zowel tijdens Leg 6 als 7 in actie komen. Heiner vaart alleen Leg 7. Team JAJO-schipper Jelmer van Beek is verheugd beide oud-Olympiërs toe te kunnen voegen aan zijn team. The Ocean Race VO65 Sprint Cup wordt op 4 juni hervat met een In-Port Race in het Deense Aarhus. Waarna de vloot op 8 juni koers zet richting Den Haag om vervolgens eind juni te finishen in het Italiaanse Genua.

Schipper Jelmer van Beek: “Martin gezeild staat alom bekend als een allround professional. Een waanzinnig goede zeiler die veel kan toevoegen aan het team als trimmer. Daarnaast staat hij ook bekend als een echt werkpaard. Zijn c.v. spreekt voor zich met olympisch goud, een Ocean Race, SailGP en heel veel ervaring in de TP52 klasse. Ik ben blij dat hij onderdeel is van Team JAJO voor het tweede gedeelte van de race.”

“Nicholas ken ik goed. Wij hebben in het verleden vaker samen gezeild en spreken elkaar regelmatig. Nicholas is een technische zeiler, een goede stuurman en zal hopelijk ook tactisch wat toevoegen. Daarnaast is hij super fit, net als Martin een echt sterke zeiler, en hij zal een hoop energie meebrengen naar het team. Iets wat we zeker nodig zullen hebben in de laatste allesbeslissende etappe van Den Haag naar Genua.”

Voor de Deense Kirketerp, in 2008 winnaar van het Olympisch goud in de 49-er klasse betekent zijn deelname met Team JAJO een terugkeer in The Ocean Race, na in de 2011-12 editie aan de race meegedaan te hebben met Team Sanya.

“Toen ik gevraagd werd om aan boord te stappen bij Team JAJO voor de rest van The Ocean Race hoefde ik daar niet lang over na te denken. Het offshore wedstrijdzeilen en The Ocean Race in het bijzonder, zijn altijd een grote droom voor mij geweest. In de afgelopen 15 jaar heb ik heel veel offshore wedstrijden gevaren en ik vind het zo mooi. Ja, het kan pijnlijk en slopend zijn. En soms vraag je je ook echt af waarom je het doet, maar uiteindelijk levert het mij keer op keer de beste en mooiste ervaringen op die ik als zeiler kan hebben. Je maakt met elkaar van alles mee. Daarbuiten op zee ben je echt alleen op elkaar aangewezen en dat is uniek. Ik hou ervan en kijk ernaar uit. Team JAJO heeft een goede eerste etappe erop zitten. In het klassement staan we nu tweede overall en met nog twee etappes te gaan is er van alles mogelijk.”

“Het is geen geheim dat The Ocean Race altijd een droom van mij geweest is. Ik heb de afgelopen jaren ook op verschillende VO65’s gevaren. Toen Jelmer mij belde en vroeg of ik voor Leg 7 beschikbaar was om aan boord te stappen bij Team JAJO hoefde ik daar niet lang over na te denken. Het is mooi om straks met een Nederlands team onderdeel te zijn van The Ocean Race. Leg 7 van Den Haag naar Genua zal een etappe worden van zo’n twaalf dagen. Twaalf dagen waarin ik zal blijven pushen en we hopelijk een heel mooi resultaat kunnen neerzetten.”

Voor Heiner, tot en met 2021 voornamelijk actief in het olympische circuit, zijn de Nederlandse zeilers van Team JAJO geen onbekenden. “Ik ken zeker Jelmer, Jorden en Rutger goed, zij zaten in het Team Heiner Talent programma. Het is echt mooi om te zien hoe die mannen zich hebben ontwikkeld in de afgelopen jaren en waar ze staan. Ik stap straks in een voor mij nieuw team maar toch voelt het vertrouwd. Dat zorgt ervoor dat ik er echt onwijs veel zin in heb.”

“Het is ontzettend gaaf dat Leg 7 van start gaan op Scheveningen, in Den Haag. Voor mij is dat inmiddels thuiswater. Het is waanzinnig mooi, ik heb er natuurlijk altijd van gedroomd om de hele Ocean Race te varen en voor mij zijn er dan drie bijzondere plekken op de route. Kaapstad, waar ik veel familie heb wonen. Nieuw-Zeeland waar ik veel tijd doorbreng met mijn Nieuw-Zeelandse vriendin en Den Haag de plaats waar ik de laatste jaren woon. Als je tijdens de vorige editie in 2018 zag wat een waanzinnige massa er op de wedstrijd afkwam en hoe enthousiast al die Nederlandse supporters waren dan moet het een waanzinnig gevoel zijn om daar als zeiler onderdeel van te zijn. Ik kijk er enorm naar uit om hier de In-Port race te racen en om dan ook in Den Haag van start te gaan. Dat moet iets heel bijzonders zijn.”

Data tweede deel Ocean Race Sprint Cup

4 juni 2023                                          In-Port Race Aarhus
8 juni 2023                                          Start Leg 6 Aarhus – Den Haag

14 juni 2023                                        In-Port Race Den Haag