Team JAJO DutchSail tweede tijdens Youth Foiling Gold Cup

In het Franse La Grande Motte pakte Team JAJO DutchSail afgelopen weekend het zilver tijdens de tweede stop van de Youth Foiling Gold Cup. Paul Hameeteman, Ismene Usman, Eliot Savelon en Cas van Dongen vochten zich gedurende het evenement naar voren en wisten zondag op de laatste wedstrijddag zelfs drie van de vijf wedstrijden te winnen. Winst was er voor het Antiguaans-Italiaanse team Rum Runners. Het Italiaanse Luna Rossa Team Piranha eindigde als derde.

Cas van Dongen: “Het was een episch evenement, waarin alle teams de gehele week behoorlijk aan elkaar gewaagd waren. We hebben deze week werkelijk alle weersomstandigheden voorbij zien komen, dus hier staan echt de beste teams van dit moment. Dat we daar weer bij zitten is fantastisch.”
 Coach Pieter-Jan Postma: “Dit is een prachtige podiumplaats, deze tweede plek zorgt ervoor dat we ons als Team JAJO DutchSail plaatsen voor de Youth Foiling Gold Cup Grand Final. Het behalen van een ticket was ons doel deze week. We hebben een mooi evenement neer kunnen zetten. Het ging steeds beter en deze lijn van beter racen en als een team opereren daar zijn we heel blij mee en daar ben ik als coach heel trots op.”

Sterke concurrentie
In totaal deden er twaalf teams mee aan de Youth Foiling Gold Cup – Act 2. Onder de deelnemers afvaardigingen van de America’s Cup teams van het Italiaanse Luna Rossa en het Franse Orient Express Team. Teams die de gehele winter full-time doorgetraind hebben, daar waar het Nederlandse team het deze winter met nauwelijks trainingsuren in de 69F moest doen.

“Als DutchSail hebben we dit jaar de focus niet volledig op de 69F, we hebben deels andere keuzes gemaakt. Maar door onze overall winst van vorig jaar konden we dit event in de 69F varen. Het is extra mooi dat Ismene, Eliott, Paul en Cas door hun tweede plaats een ticket voor de Grand Final bemachtigen en daarmee het 69F seizoen eigenlijk verlengen.” Aldus Sander van der Borch namens DutchSail operationeel verantwoordelijk voor de verschillende zeilcampagnes.

YFGC Grand Final
De Youth Foiling Gold Cup Grand Final staat van 2 - 5 november op het programma in Barcelona.

Foto: Kevin Rio / 69F media

1db3f85d-17cb-1f92-d0fb-42cc7608030e 1db3f85d-17cb-1f92-d0fb-42cc7608030e