Ongeneeslijk zieke Jasper Rijpma (39) peddelt marathon met missie

Watersporters bewust maken van risico's op huidkanker

AMSTERDAM- Surfer Jasper Rijpma heeft een uitgezaaide huidkanker, vermoedelijk het gevolg van lange tijd onbeschermd op het water zijn. De jonge vader wil de tijd die hem nog rest watersporters bewust maken van het levensbelang om alleen goed beschermd tegen de schadelijke gevolgen van de zon het water op te gaan. Op 11 juni zal hij op zijn Prone board van Muiden via de Vecht naar Utrecht peddelen. Met deze marathon hoopt hij geld in te zamelen voor de Stichting Melanoom. (https://www.dosupport.nl/stichting-melanoom/vecht-met-melanoom/)

Als surfer, jonge vader, succesvol geschiedenisdocent leidde Jasper Rijpma een onbezorgd leven. Totdat hij twee jaar geleden hoorde dat het plekje in zijn nek een melanoom bleek te zijn. ’’Ik had geen idee wat dit was,’’ aldus Jasper. Zijn dermatoloog legt hem uit dat hij huidkanker heeft, dat is uitgezaaid naar zijn longen. Een operatie volgt. Het melanoom wordt verwijderd en in het Antoni van Leeuwenhoek ondergaat hij beschikbare immuun therapieën die helaas niet blijken aan te slaan.

Hij is ongeneeslijk ziek en zijn levensverwachting is op dit moment minder dan 5 jaar. Met medicijnen wordt geprobeerd de ziekte te remmen. Hoe Jasper aan huidkanker komt is gissen. Hij legt zelf een verband met het surfen. ’’Ik smeerde mij wel in, maar vaak niet voldoende. De melanoom zat vlak boven de plek waar mijn wetsuit ophield en waar ik mezelf nooit insmeerde.’’

Het idee is vaak dat huidkanker vooral voorkomt bij ouderen of mensen die de hele dag liggen te bakken in de zon. Jasper weet inmiddels dat het iedereen kan overkomen.

Marathon

Voor hem zelf is het te laat, maar waarschuwen voor huidkanker en de gevaren, dat kan hij wel. En dat doet hij onder meer met een bijzondere marathon. Op 11 juni wil hij van Muiden via de Vecht op een zogenaamd Prone Board naar Utrecht peddelen. Voor wie deze sport nog niet kent: bij het prone peddelen lig je met buik op het board of zit op je knieën, terwijl je je armen als peddels gebruikt.

Naast de sportieve prestatie, aandacht generen voor huidkanker, is het Jaspers doel om zoveel mogelijk geld bij elkaar te peddelen voor de Stichting Melanoom. Wie wil doneren kan dit Hier! doen. (https://www.dosupport.nl/stichting-melanoom/vecht-met-melanoom/).

’’De meeste vormen van huidkanker worden veroorzaakt door teveel blootstelling aan UV-straling. Al die keren dat ik zonder adequate bescherming ben gaan surfen was ik me daar onvoldoende van bewust. Ik leef in de wetenschap dat mijn ziekte voorkomen had kunnen worden. Daarom wil ik samen met Stichting Melanoom de bewustwording helpen vergroten.’’

Steun Jasper en maakt een donatie over op de Stichting Melanoom! (https://www.dosupport.nl/stichting-melanoom/vecht-met-melanoom/)

Scherm­afbeelding 2023-05-17 om 17.37.38 Scherm­afbeelding 2023-05-17 om 17.37.38
Scherm­afbeelding 2023-05-17 om 17.38.29 Scherm­afbeelding 2023-05-17 om 17.38.29