Watersportverbond neemt emissieloze coachboot in gebruik

Snelle elektrisch aangedreven rubberboot op waterstof

ALMERE- H2 Marine Solutions draagt donderdag 1 juni de allereerste emissieloze coachboot over aan het Watersportverbond. De zogenaamde H2-C boot (een snelle rubberboot, ook wel RIB genoemd) heeft een elektrische aandrijving met waterstof als een extra krachtbron en is ontwikkeld door een consortium van bedrijven en instellingen. De overdracht vindt plaats tijdens de Dutch Water Week in Muiderzand, Almere. 

“Zeilen is een mooie, duurzame sport. Maar waarom toch al die honderden coachboten met een grote benzinemotor,” zo vroeg toenmalige bondscoach Jaap Zielhuis zich af toen hij de haven van Aarhus overzag tijdens het WK Zeilen in 2018. Namens het Sailing Innovation Centre smeedde Cees van Bladel vervolgens een breed consortium om een coachboot op waterstof te ontwikkelen, en hij bracht het project in 2021 onder bij Zephyros. Met subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stimuleert Zephyros de ontwikkeling van een groene waterstofinfrastructuur in de waddenzeehavens en het gebruik ervan in de maritieme sector.

Launching customer

In 2022 is het bedrijf H2 Marine Solutions opgericht om de H2-C boot en andere toepassingen van de nieuwe aandrijflijn met waterstof verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. Het Watersportverbond is de ’launching customer’ van de H2-C boot en draagt financieel bij aan het project. Partners in H2 Marine Solutions zijn de bedrijven Koedood, HyFly , Habbeké en De Stille Boot. Daarnaast wordt nauw samengewerkt met Torqeedo, Intelligent Energy, Wajer Yachts, Rijksrederij en anderen. Ook de TU Delft is vanaf de start van het project nauw betrokken en voert in de loop van 2023 een grootschalig onderzoek uit naar de aandrijflijn van de boot.

In het najaar van 2018 is gestart met de ontwikkeling van de H2-C Boot, een revolutionair emissieloos varende coachboot. Dit initiatief komt voort uit een vraag van de toenmalige bondscoach, Jaap Zielhuis. Het project is oorspronkelijk opgezet binnen het Haagse Sailing Innovation Centre. In 2021 is het project overgedragen aan Habbeké in Hoorn als onderdeel van het RVO-project Zephyros. 

Arno van Gerven, directeur van het Watersportverbond, zegt: ”We willen onze sport graag versneld verduurzamen. Daarom is deze Allianz Regatta het eerste evenement ooit ter wereld waarin alle extra stroomvoorzieningen op waterstof draaien. We gebruiken waterstofaggregaten in combinatie met accupakketten die we met waterstofaggregaten opladen. Daarom zijn we ook bijzonder trots op het feit dat we vandaag de eerste waterstofcoachboot in gebruik nemen.”   

Cees van Bladel, directeur van H2 Marine Solutions BV, is bijzonder trots op deze mijlpaal:  “We zijn heel trots op het feit dat de H2-C Boot nu gereed is om overgedragen te worden aan het Watersportverbond en zal worden ingezet als coachboot. Uiteraard blijft het een testomgeving, waarbij verwacht mag worden dat niet alles vlekkeloos zal verlopen gezien de innovatieve aard van de boot. De projectgroep en het bedrijf H2 Marine Solutions zullen echter paraat staan voor ondersteuning en back-up.” 

De innovatieve coachboot wordt de komende tijd in de praktijk getest door TeamNL Zeilen en zal tevens te zien zijn tijdens diverse evenementen zoals Eemshaven 50 jaar (10 juni), Sail Den Helder (29 juni t/m 1 juli) en het WK Zeilen in Scheveningen/Den Haag (10 t/m 20 augustus).

Internationaal is eveneens belangstelling voor deze allereerste emissieloze coachboot, in de aanloop naar de Olympische Spelen in Parijs/Marseille in 2024 die geheel in het teken staan van duurzaamheid. Ook World Sailing, de wereldkoepelorganisatie, heeft duurzaamheid hoog op de agenda staan en wil het gebruik van coachboten op fossiele brandstoffen drastisch terugdringen in de komende jaren.

 

fecbb8ac-d144-e60b-33a8-888533b6e1ec fecbb8ac-d144-e60b-33a8-888533b6e1ec
thumbnail_20221107_144401 thumbnail_20221107_144401
thumbnail_20230412_160954 thumbnail_20230412_160954
thumbnail_20220712_181039 thumbnail_20220712_181039