Team JAJO klaar voor herstart The Ocean Race

Donderdag 8 juni zet vloot koers richting Scheveningen

AARHUS- De VO65 van Team JAJO is afgelopen weekend aangekomen in het Deense Aarhus voor de herstart van The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Het Nederlandse team onder aanvoering van schipper Jelmer van Beek bereidt zich in Denemarken de komende dagen voor op de Aarhus In-Port Race op zondag 4 juni. Op donderdag 8 juni zal de vloot vervolgens koers zetten richting Den Haag, waar de boten op zondag 11 juni worden verwacht.

Schipper Jelmer van Beek, met zijn 28-jaar de jongste schipper in de race, kijkt er naar uit om eindelijk weer te mogen racen. “Het is goed om het team weer bij elkaar te hebben. Ten opzichte van de eerste etappe in januari, waarin we als tweede finishten, hebben we twee nieuwe zeilers. En niet de minste, met Martin Kirketerp halen we een Deense olympisch kampioen aan boord en ook Nicholas Heiner zijn zeil cv spreekt voor zich, met onder andere een wereldtitel in de Laser-klasse.”

“We hebben een relatief jong team, maar wel met al behoorlijk veel zeemijlen en ervaring binnen andere toonaangevende zeilprojecten. Vanaf het begin is het doel van onze hoofdsponsor JAJO maar ook van Batenburg Techniek en Royal Huisman geweest om met deze inschrijving kansen te bieden aan een nieuwe generatie zeilers. Met een gemiddelde leeftijd aan boord voor Leg 6 van 29 jaar is dat denk ik meer dan gelukt.”

Voor Leg 7 zijn Simbad Quiroga (ESP) en Joy Fitzgerald (GBR) verhinderd i.v.m. andere verplichtingen. Zij zullen vervangen worden door de 28-jarige Mark Spearman (GBR/AUS) en de 25-jarige Megan Thomson (NZL). “Ik ken beiden redelijk goed, ik heb in het verleden zowel tegen Mark als Megan gevaren in het Match Race circuit. Het zijn in mijn ogen twee exponenten van deze generatie zeilers. Mark heeft een indrukwekkende cv zowel op de M32, de World Match Racing Tour en GC32. Megan is een allround Nieuw-Zeelandse zeilster, super fit en tactisch erg sterk.”

Alles nog mogelijk
Het Poolse WindWhisper Racing Team van de Spaanse schipper Pablo Arrarte, winnaar van Leg 1, begint als klassementsleider aan de laatste twee etappes van The Ocean Race. Met echter nog twee derde van de punten te verdelen is de Race nog verre van beslist.
“Het is duidelijk dat de Spaans/Poolse boot favoriet is. Ze hebben zowel de eerste etappe als de eerste In-Port race gewonnen. Maar wij zaten er in de eerste etappe dichtbij en we hebben nog twee etappes te gaan. We staan nu tweede dat is mooi, maar natuurlijk willen we meer. Wat dat betreft kijken we alleen omhoog, we zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het aankomt op de laatste etappe van Den Haag naar Genua.”

Crewlist Team JAJO – Leg 6

Jelmer van Beek – NED – Skipper – 28 jaar

Max Deckers – NED – Navigator – 30 jaar

Laura van Veen – NED – 28 jaar

Jorden van Rooijen – NED – 25 jaar

Rutger Vos – NED – 26 jaar

Nicholas Heiner – NED – 34 jaar

Maja Micińska - POL – 22 jaar

Simbad Quiroga – ESP – 26 jaar

Joy Fitzgerald – GBR – 34 jaar

Martin Kirketerp – DEN – 40 jaar

Brend Schuil – NED – Onboard Reporter - 32 jaar

De VO65 vloot
Foto: Sailing Energy / The Ocean Race

Klassement The Ocean Race VO65 Sprint Cup

WindWhisper Racing Team – POL – 6 punten

Team JAJO – NED – 5 punten

Austrian Ocean Racing powered by Team Genova – AUT – 4 punten

Viva México – 2 punten

Trifork – Mirpuri Foundation Racing Team – DEN – 0 punten

Ambersail 2 – LIT - heeft zich teruggetrokken uit de race.

2e983eaa-f4b6-4e28-04c0-c4260210fd7a 2e983eaa-f4b6-4e28-04c0-c4260210fd7a
3087bea9-9cd3-94b9-2be8-d38986a201cb 3087bea9-9cd3-94b9-2be8-d38986a201cb