Vier keer goud voor Team Allianz

Aantal deelnemers valt nog tegen

MUIDERZAND- Van de in totaal zes olympische watersportdisciplines die afgelopen week meededen aan de tweede wereldbekerwedstrijd van het seizoen, winnen de Team Allianz sporters er vier. Het is de tweede keer dat dit toernooi in Almere en Lelystad georganiseerd werd. Het aantal deelnemers viel nog wat tegen in sommige disciplines, maar de organisatie van de wedstrijden en de kwaliteit van het wedstrijdwater was van wereldklasse. Net zoals de prestaties van Team Allianz, de Nationale Selectie van het Watersportverbond.

Windfoiler Luuc van Opzeeland pakt ook het goud in de IQFoil klasse. In de finale mocht de Hoofddorper het opnemen tegen zijn teamgenoot Huig-Jan Tak en Michal Polak uit Polen. Tak eindigde als tweede, Polak derde. Kiran Badloe werd uitgeschakeld in de kwartfinale en bleef op de negende plaats steken. Joost Vink noteerde een achtste plaats in de einduitslag.

Van Opzeeland was een blij man: “Mooi om het zo af te sluiten. Zo een laatste dag is mega belangrijk en het is mooi dat het goed uitpakt. Iedereen is hier een goede tegenstander het veld dat meedoet is van niveau. Huig is goed, Kir is goed, de Polen zijn top. Uiteindelijk wil je toch van iedereen winnen. Hier ben ik blij mee.”

Skiffgoud

Volgens kenners hebben skiffzeilers Bart Lambriex en Floris van de Werken een gouden toekomst in de olympische watersport en geheel volgens deze voorspelling maken de huidige wereldkampioenen dit toernooi met een overwinning in de medalrace overtuigend af.

Bos en Jonker pakken Lasergoud

Duko Bos was aan zijn stand verplicht dit evenement winnend af te sluiten. Maar ook Bos weet dat in zo een medalrace een kleine fout grote gevolgen kan hebben. Dus Bos was zeker blij met de tweede plaats in de medalrace en de eindoverwinning. Bos houdt Valterri Uusitalo uit Finland en de Italiaan Alessio Spadoni achter zich.

Maxime Jonker pakt de overwinning bij de vrouwen in de Laserklasse. Mirthe Akkerman, die de eerste dag van het evenement niet mee kon doen, wint de medalrace en klimt daarmee naar de derde plaats in de einduitslag. Marissa IJben wordt vierde. De Duitse Julia Beusselberg neemt het zilver mee naar huis.

Annelous Lammerts ging op pole position de finale in. Uiteindelijk ging ze met zilver naar huis. Bij de mannen kitefoilers was Sam Aben de beste Nederlander op een 20ste plaats. Jis van Hees noteerde een 29ste plaats, Sven van de Kamp eindigde als 34ste en Roderick Pijls als 37ste.

Fotografie Sailing energy

Alle uitslagen: allianzregatta./ (https://allianzregatta.org/)

230604_allianzregatta_SailingEnergy_1580_ 230604_allianzregatta_SailingEnergy_1580_
230603_allianzregatta_SailingEnergy_1405_6316 230603_allianzregatta_SailingEnergy_1405_6316