Roy en Nicholas Heiner kritisch in Watersportcast over huidige Ocean Race

Zeilsport als rode draad door leven van vader en zoon

LELYSTAD- Zeilen en dan met name wedstrijdzeilen loopt als een rode draad door het leven van Roy en Nicholas Heiner. Vader en zoon zijn te gast in de derde aflevering van de Watersportcast (https://app.springcast.fm/18192/watersportcast-3-leven-van-het-water), die in het teken staat van de Ocean Race en het bezoek van de vloot Imoca’s en VO65’s aan Scheveningen. Als zeilers en vooral liefhebbers maken ze zich zorgen over de toekomst van de huidige Ocean Race.

Direct naar de Watersportcast met Roy en Nicholas (https://app.springcast.fm/18192/watersportcast-3-leven-van-het-water)

De passie voor de wedstrijdzeilsport zit in het bloed bij vader en zoon en verklaart tegelijkertijd waarom ze vaak best wel kritisch zijn. Ze hebben immers het beste met de zeilsport voor. De Heiners maken zich grote zorgen over hoe het nu gaat met de Ocean Race. De splitsing van het deelnemersveld in twee klassen. De keuze voor de Imoca’s. Alleen dit onderwerp levert al genoeg pittige gesprekstof op.

In deze Watersportcast komt uiteraard ook de relatie tussen vader en zoon aan bod. Nicholas wilde op eigen kracht zonder zijn vaders een zeilcarriere opbouwen, droomde er van om olympisch kampioen te worden, maar toen die droom stagneerde riep hij alsnog de hulp van zijn vader in. Roy stond zijn zoon, die in 2014 wereldkampioen in de Laserklasse werd, in Tokio met raad en daad bij.

Heiner sr deed aan vier Olympische Spelen mee en wist eenmaal een bronzen medaille te winnen. Hij groeide op in Zuid-Afrika waar hij op een opmerkelijke manier zich de beginselen van het zeilen leerde. Hij vertelt het in deze podcast.

Eenmaal in Nederland had Roy maar een doel, een goede wedstrijdzeiler worden om ooit aan de America’s Cup te kunnen deelnemen. Hij was betrokken bij meerdere projecten in de Volvo Ocean Race en richtte in 1996 zijn eigen bedrijf op: Team Heiner. De bakermat voor veel (jonge) zeilers waaronder Rosalin Kuiper. De ster van deze Ocean Race.

Nicholas zeilt de laatste twee Legs mee aan boord van Team JAJO. Kort voor vertrek naar het Deense Aarhus spraken we de Heiners in Lelystad. En als je met het tweetal over zeilen begint, dan raken ze niet snel uitgesproken.

Zoek een rustig plekje om deze extra lange Watersportcast te beluisteren.

Productie: Audiodroom i.s.m. Watersport-TV. Presentatie: Patty-Lou Middel Leenheer. Interview: Eric van Staten. Mastering: Richard Grootbod

thumbnail_20230523_174639 thumbnail_20230523_174639