Nieuwe startlocatie en rakken tijdens 24 Uurs Zeilrace

LELYSTAD- Deelnemers aan de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace kunnen dit jaar voor het eerst starten op stromend water, aan de waddenkant van Kornwerderzand. Ook heeft Rijkswaterstaat op verzoek van de organisatie een extra boei uitgelegd op het Markermeer, waarmee het aantal rakken op dit gedeelte van het wedstrijdwater is vergroot. De organisatie wil daarmee de wedstrijd uitdagend en spannend houden voor alle deelnemers. Op vrijdagavond 25 augustus zullen de honderden boten vanuit dertien havens langs het Marker- en IJsselmeer van start gaan. Een etmaal later volgt het feestelijke onthaal in Medemblik.

Aan de twaalf startlocaties op het IJsselmeer en Markermeer is een dertiende toegevoegd. Deze ligt ten noorden van Kornwerderzand, op het wad. “Vorig jaar hebben we vanwege het windmolenpark Makkum geschrapt als startplaats, vertelt Klaas Jan Kroon, voorzitter van het 24 Uurs comité. “Het leek ons interessant om een wadstart ervoor in de plaats te doen. Tactisch is dat weer een leuke uitdaging. Sowieso voor de mensen die het wad op willen. Die kunnen meteen kiezen om richting de Texelstroom of Harlingen te zeilen, afhankelijk van de wind en stroom. Maar het is ook een extra dimensie om op het wad te starten en na het eerste rak meteen terug te schutten naar het IJsselmeer en de sluispassage mee te pikken. Zo blijft de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace mooi puzzelen.”

Extra sportboei
Op verzoek van de wedstrijdorganisatie heeft Rijkwaterstaat een extra boei, sport M, uitgelegd tussen Enkhuizen en de Markerwadden. Zo ontstaan er meer rakken op het Markermeer. Klaas Jan Kroon: “In het verleden waren het vooral noord-zuidrakken op het Markermeer en nu zijn er ook andere mogelijkheden. Vooral met  noordenwind waren de rakken op het Markermeer beperkt. Ook is de lijn tussen Sport G bij Edam en Sport H bij Hoorn anderhalve mijl naar het oosten verplaatst vanwege het fonteinkruid. Met deze vernieuwingen houden we het spelletje leuk en afwisselend. Steeds weer andere uitdagingen maken dat zeilers die al twintig keer hebben meegedaan toch elk jaar weer opnieuw meedoen.” Op de website van de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace is de rakkenkaart 2023 reeds te vinden, zodat de deelnemers al kunnen gaan puzzelen.

De organisatie besloot eveneens de sluiscompensatie voor de sluizen in de Afsluitdijk te verlengen. Om verzilting van het IJsselmeer tegen te gaan, wordt er niet meer voor elke boot geschut, dus zijn de wachttijden langer dan in het verleden. “Vorig jaar kregen we daar opmerkingen over”, vertelt Klaas Jan Kroon. “Dit heeft ons doen besluiten de compensatie aan te passen. Die van het Naviduct verandert overigens niet.”

Voorinschrijving tot 4 augustus
Deze week kunnen deelnemers nog tegen het goedkope tarief inschrijven. De  voorinschrijving loopt tot 4 augustus, daarna zijn de deelnemers 25 euro duurder uit. De definitieve inschrijving sluit op 18 augustus. De teller staat nu op bijna 300 boten. “Als je het slechte weer van nu bekijkt, kan het alleen maar beter worden”, lacht Klaas Jan Kroon. “We zetten alle seinen op groen voor een prachtige editie van de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace. We verwachten de komende drie weken nog behoorlijk wat inschrijvingen erbij.”

Over Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace
In 2023 organiseert de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers voor de 58ste keer de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace. De combinatie van navigatiekunst, 24 uur achter elkaar zeilen, de gezelligheid en uithoudingsvermogen maakt het evenement nog altijd uniek en geliefd bij jachtzeilers. Het deelnemersveld bestaat uit toer- en wedstrijdklassen. Alle teams moeten in een etmaal zoveel mogelijk zeemijlen afleggen. Ze mogen de vastgestelde rakken op het IJsselmeer, Markermeer, de Waddenzee en de Noordzee slechts twee keer zeilen, dus navigatie is essentieel. Naast zeewaardigheid en uithoudingsvermogen van de gehele bemanning, zijn een goede interpretatie van het weer, het vaargebied en de stromingen belangrijke factoren voor het eindresultaat.

Deelname aan de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace is mogelijk in de wedstrijdklassen ORC Club volbemand en doublehanded, Ronde- en Platbodemjachten, VKSJ (klassieke) jachten, alsmede in de tocht met niet-gemeten kajuitzeiljachten. Het overgrote deel van de vloot doet mee aan de tocht. De rest verdeelt zich over de diverse wedstrijdklassen.

Voor meer informatie, zie www.24uurszeilrace.nl (http://www.24uurszeilrace.nl)

Foto Laurens Morel - Salty Colours

adfc7ff9-b67c-366e-ff58-40866354fa47 adfc7ff9-b67c-366e-ff58-40866354fa47