Column Evert Stel: 'Bootjesvirus'

Evert Stel is schipper van de Meander V. Met deze voormalige loodstender heeft hij jarenlang met zijn partner Inge voor de Stichting Vaarwens (https://www.stichtingvaarwens.nl) dagtochten gevaren met mensen in de laatste levensfase. Inmiddels heeft de Stichting een eigen schip en wordt de Meander V ingezet op drukke dagen. Van alle dagtochten maakt Evert aangrijpende, veelal emotionele verslagen. Daarnaast is hij auteur en heeft diverse boeken geschreven en is hij columnist bij Watersport-TV. Lees hieronder zijn laatste column.

Bootjesvirus…
Als kind zat ik altijd bij de sloot met zelfgebouwde vaartuigjes zoals een plank met een mastje of een
klomp met een zeiltje. In de tachtiger jaren werd ik besmet met het ‘bootjesvirus’ en kon ik mijn
eerste kruisertje van bijna 8 meter kopen, maar daarop vertoeven met vier kinderen en een hond,
was een schijnbaar ondoenlijke opgave. Hetzelfde jaar ruilde ik het in voor een verwaarloosd oud
polyesterhouten kruisertje van negen meter met een achterkajuit. Het ding heeft alles gedaan wat
een boot niet hoort te doen, zoals duiken, vliegen, branden en meer… De eerste lessen in het
opknappen van bootjes diende zich aan en in mijn boeken beschrijf ik met humor en zelfspot hoe ik
de weg naar het heden bewandeld heb.
Inge haar zoon Mark is inmiddels ook besmet met het ‘bootjesvirus’. Hij tikte een oud bootje op de
kop voor weinig, ontmantelde het volledig en begon contentieus het hele scheepje low budget
eigenhandig opnieuw op te bouwen, waarbij ik zijn vraagbaak mag zijn… Ik herken veel en geniet
mee van zijn enthousiasme en doorzettingsvermogen.
Het begon met een dikke tegenvaller! Tijdens het ontroesten van de bilge voorin, waar hij verwoed
begon om de dikke laag rood gruis te verwijderen totdat hij het buitenlicht zag binnenkomen, was hij
enthousiast en gemotiveerd. Een teleurstelling, omdat rompdiktemetingen vooraf overal voldoende
leken te zijn. Net daar hebben ze kennelijk niet gemeten… Mark liet zich er niet door uit het veld
slaan en verving eigenhandig de halve kiel. Ik heb er respect voor…
Daarna ging de Volvo Penta motor er uit, want het ding liep onwijs beroerd. Alleskunner op
motorengebied – Harry van Wijk – ontfermde zich over het machientje, dat inmiddels haast een
collectersitem is. Enige tijd later draaide het weer als een zonnetje en kon Mark het ophalen.
Vervolgens demonteerde hij als een horlogemaker alle onderdelen tot er een kaal blok overbleef,
spoot het over en maakte het motortje weer als nieuw.
Tussendoor werden het onderwaterschip, de bilge, de romp en de opbouw onderhanden genomen,
ontdaan van de nodige roest, opnieuw in de primer gezet en afgeschilderd. Het motortje staat er
weer in en het scheepje is waterdicht. Nu nog de techniek opnieuw installeren en alles opnieuw
intimmeren. Maar… eerst vakantie, want Mark is er nu even klaar mee. De komende week gaat ze
gewoon te water, af of niet af. Mark; “Ik wil nu eerst genieten van het drijven, dan maar kamperen.
Er komt straks weer een lange winter aan waarin ik de klus kan afmaken!”
Ik weet zeker dat het hem lukt!

Evert

363421763_1774825256267910_4587335904742525906_n 363421763_1774825256267910_4587335904742525906_n
365968182_1774825169601252_825521615711638132_n 365968182_1774825169601252_825521615711638132_n
4 Romp 4 Romp
2 machinekamer 2 machinekamer
3 Motorrevisie 3 Motorrevisie