Help, mijn dynamo laadt niet!

Door Jan Lourens

Jan Lourens, eigenaar van een zeiljacht met de naam Jason, ontdekte onlangs dat de dynamo van zijn Volvo Penta MD 2040 motor niet werkte. Hij stuurde ons het volgende artikel.

Na een vlotte schutting lag de Jason weer rustig in zijn box in de thuishaven Den Oever. De motor liep nog. Plotseling viel me op dat de toerenteller op nul bleef staan terwijl de motor liep en ook niet reageerde op harder en zachter zetten van de gashendel. Verder niets gemerkt. Ik kon in de sluis de motor vlot starten. Aan de lampjes was bij het felle zonlicht ook niets te zien. 

De motor van de Jason is een Volvo Penta MD 2040. De lading van de accu’s wordt geregeld via een externe TWC-regelaar die op de (wisselstroom)dynamo is aangesloten.

Belangrijk om te weten is dat toerenteller zijn tachy-info direct van de dynamo krijgt. Hij is namelijk opgenomen in het circuit van het hulp-stroompje dat er voor zorgt dat de rotor/anker van de (wisselstroom)dynamo magnetisch wordt en dat er ook zorgt dat de waarschuwingslichtjes gaan branden.

Mijn eerste actie was dus met de app van Victron die bij de Victron Energy meter hoort, kijken hoe het met de accu’s stond en of er stroom geleverd werd. Dat viel niet mee, accu spanning 12,35 V (veel te laag), bijna 40 Amph weg uit de accu’s, verbruik 4,5 A per uur (navigatie-instrumenten stonden nog aan en de koelkast deed wat hij moest doen, koelen). De dynamo deed dus niets! We hadden niets gemerkt omdat we met volle accu’s bij de KMJC vertrokken waren. 

Maar nu?

Hoe heb ik in 2001 de externe regelaar aangesloten? Dat was een ingewikkelde klus waarbij de standaard regelaar van de dynamo verwijderd moest worden en de nieuwe draad aan een van de koolborstels gesoldeerd moest worden. Het hele verhaal inclusief de kleur van de draden zat gelukkig nog in de map met motor informatie.

Advies van Hans van de Marina den Oever: eerst maar eens naar de dynamo kijken, 24 jaar oud, uitbouwen en laten testen? Zelf dacht ik dat er iets met de bedrading was. Nog eens goed naar de achterzijde van de dynamo kijken. Voor ik begon heb ik nog een foto van de achterzijde van de dynamo gemaakt. De boosdoener is hier goed op te zien

Ziet u het ook?

De zwarte draad is bij de kabelschoenring afgebroken bij de aansluiting (B-). Aan de draad zit nog een rest van de blauwe isolatie. Bij de rechter pijl zie je de plaats (B- op de dynamo) waar de zwarte kabel van de kabelschoenring is afgebroken, bij de linker pijl is de zwarte draad met de blauwe rest van de kabelschoen zichtbaar. Oorzaak is van de storing is dus waarschijnlijk een montagefout. Er is destijds (meer dan twintig jaar geleden) door mij te weinig ruimte voor trek-ontlasting bij de montage gezorgd.

De voortdurende buigende beweging van de kabelschoen bij een lopende motor kon de oude montage niet opvangen! Nu heb ik de draad meer ruimte gegeven en opnieuw gemonteerd met een kabelschoen met behulp van een professionele krimptang en vastgezet op B-

Na het starten van de motor werkt alles weer als vanouds.

Een zeilersgroet

Jan Lourens

 

TIP: Nuttig gereedschap: een zijsnijtang, een draadstriptang en een AMP krimptang met passende kabelschoentjes

 

Lees ook: Reinigen van warmtewisselaar (https://www.watersport-tv.nl/nw-31400-7-3904120/nieuws/bootklussen_het_reinigen_van_de_warmtewisselaar.html)

thumbnail_IMG_1075 thumbnail_IMG_1075
thumbnail_IMG_1074 thumbnail_IMG_1074
thumbnail_IMG_1077 thumbnail_IMG_1077