Skiffzeilers Lambriex en Van de Werken opnieuw wereldkampioen

Nederlands duo oppermachtig in laatste drie races

SCHEVENINGEN- De eerste titel bij het wereldkampioenschap zeilen in Scheveningen voor de Nederlandse ploeg is binnen. Bart Lambriex en Floris van de Werken wisten woensdag het goud al zeker te stellen.

Woensdagochtend stonden hun Spaanse rivalen nog op gelijke hoogte. Aan het einde van een zeer sterke dag hadden Bart Lambriex en Floris van de Werken een voorsprong van maar liefst 25 punten. Met de medalrace nog te gaan zijn de huidige wereldkampioenen al zeker van hun derde wereldtitel op rij.

Glunderend en rustig stonden Bart Lambriex en Floris van de Werken de internationale media te woord. Of ze altijd zo kalm zijn na het winnen van een wereldtitel, wordt er gevraagd? Wandelend met boot door het immense WK bootpark, op weg naar hun eigen stekkie, worden ze door hun tegenstanders gefeliciteerd. Een soort ereronde. Een mooi moment, Lambriex geniet zichtbaar. Drie jaar geleden stapten ze met elkaar in de boot en sindsdien zijn ze drie keer op rij de beste van de wereld in deze zeer uitdagende en atletische skiffklasse. Een klasse die voor velen het voorportaal is voor het grote werk zoals de SailGP en de America’s Cup.

Ze waren in aanloop naar deze dag ook een beetje getergd door de gang van zaken met het Spaanse team die door de internationale jury gecompenseerd werden in race zes. Voor iets wat in de ogen van het Nederlandse kamp niet terecht was. Aldus Floris van de Werken in gesprek met de verzamelde Nederlandse pers.

“Op het water is het sowieso een hele harde strijd en vooral als de condities wat zwaarder worden. Dan is er zeker een oorlogssfeer op de baan. Vanwege de slijtageslag, vanwege de blessures, het omslaan. Maar die sfeer is er ook als dingen niet eerlijk voelen. Dat brengt vuur in de mens. Dat vuur en die energie zetten we om in een soort superfocus vandaag,” legt Floris van de Werken uit.

Bart Lambriex vult aan: “We hebben meerdere goede dagen gehad. En de topteams stonden heel dicht op elkaar, niet alleen met Spanje. Maar het is heel fijn als je op zo een belangrijke dag het zo goed kan doen. Hoe dat kan…? Het zijn de details, de kleine beetjes in de snelheid, de beetjes in strategie, hoe we de vlagen zien aankomen.”

Lambriex en Van de Werken zeilen vrijdag 18 augustus de medalrace. Een ere-wedstrijd.

Bart Lambriex en Floris van de Werken (foto Sebastiaan Nederhoed)

Bart-Lambriex-en-Floris-van-de-Werken Bart-Lambriex-en-Floris-van-de-Werken
230816_ASWC_THEHAGUE_SE_166_ 230816_ASWC_THEHAGUE_SE_166_