Uitdagingen in de 58ste Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace

Puzzelen of een waddenstart uitbetaalt

LELYSTAD - Vrijdagavond gaat de 58ste Kustzeilers 24 Uurs zeilrace met 355 ingeschreven jachten van start. Vanaf dertien locaties langs het Marker-en IJsselmeer en voor het eerst ook de Waddenkant, wordt gestart. Op basis van de weersvoorspellingen zal een keuze worden gemaakt.

“Het belooft rustig weer te worden”, aldus Klaas Jan Kroon, voorzitter van het 24 Uurs comité, “met af en toe een buitje.” De deelnemers kunnen hun mijlen maken in acht wedstrijd- en tochtklassen, de meesten (280) strijden in de tochtklassen. Ook verschijnen diverse titelverdedigers aan de start. Kroon: ”We zijn blij met 355 ingeschreven boten voor deze editie. Het comité heeft er zin in, de vrijwilligers en starters zijn er klaar voor. Laat het maar los barsten.”

Starten op stromend water
Voor het eerst kunnen deelnemers op stromend water starten, aan de Waddenkant van Kornwerderzand. Klaas Jan Kroon: “Mij bereiken geluiden dat dit al hoofdpijn oplevert. Er is nu een prachtige zuidoostenwind voorspeld, maar het kan nog alle kanten op. Velen vinden het een leuke uitdaging en zijn al aan het puzzelen met wind en stroming. Maar als je meteen terug wilt schutten naar het IJsselmeer en de wind is net wat meer zuid of zuidwest, dan zit je daar niet goed. We gaan zien wie het aandurft. In elk geval levert de sluispassage in de Afsluitdijk meer compensatie op dan andere jaren, omdat er door verzilting niet meer voor elke boot geschut wordt. Ik heb contact gehad met Rijkswaterstaat en er is me verteld dat er dit weekend geen beperkingen zijn bij de sluizen en dat het personeelstekort niet van toepassing is.”

Deelnemers Real time volgen
Alle deelnemers moeten elke boeironding meteen registreren in de wedstrijdverklaring, waardoor elke boot real time te volgen is. Dat houdt thuisblijvers op de hoogte, maar zal ook de onderlinge concurrentie bevorderen. Onderweg in de wedstrijd zeil je 24 uur virtueel tegen tegenstanders in dezelfde klasse, maar door tussentijds te weten hoeveel mijl ze hebben afgelegd wordt het spannender. De organisatie maakt ook tussenklassementen, die te volgen zijn door thuisblijvers en deelnemers.

Over Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace
In 2023 organiseert de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers voor de 58ste keer de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace. De combinatie van navigatiekunst, 24 uur achter elkaar zeilen, de gezelligheid en uithoudingsvermogen maakt het evenement nog altijd uniek en geliefd bij jachtzeilers. Het deelnemersveld bestaat uit toer- en wedstrijdklassen. Alle teams moeten in een etmaal zoveel mogelijk zeemijlen afleggen. Ze mogen de vastgestelde rakken op het IJsselmeer, Markermeer, de Waddenzee en de Noordzee slechts twee keer zeilen, dus navigatie is essentieel. Naast zeewaardigheid en uithoudingsvermogen van de gehele bemanning, zijn een goede interpretatie van het weer, het vaargebied en de stromingen belangrijke factoren voor het eindresultaat.

Deelname aan de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace is mogelijk in de wedstrijdklassen ORC Club volbemand en doublehanded, Ronde- en Platbodemjachten, VKSJ (klassieke) jachten, alsmede in de tocht met niet-gemeten kajuitzeiljachten. Het overgrote deel van de vloot doet mee aan de tocht. De rest verdeelt zich over de diverse wedstrijdklassen.

Voor meer informatie, zie www.24uurszeilrace.nl (http://www.24uurszeilrace.nl)

Foto: Laurens Morel - Salty Colours.

3730047_719728 3730047_719728
cd63926b-c2fd-4779-7c10-5472f3cb7ae4 cd63926b-c2fd-4779-7c10-5472f3cb7ae4